NS gaat 320 extra beveiligers inzetten op trein

Vanwege het aanhoudende tekort aan conducteurs gaat NS kantoorpersoneel inzetten op de trein. Niet om te controleren, maar om service te verlenen aan de reiziger en de conducteur te ondersteunen met ordehandhaving. ’s Avonds worden zij vervangen door beveiligers.
Het plan was al eerder geopperd, maar in de loop van deze maand gaan daadwerkelijk honderden kantoormedewerkers van NS de werkdruk van conducteurs verlichten. NS hoopt zo dat het minder vaak gaat voorkomen dat treinen op het laatste moment geannuleerd moeten worden wegens een plotseling gebrek aan rijdend personeel. Het tekort wordt nog groter, doordat veel conducteurs door de hoge werkdruk ziek thuis komen te zitten.
Overbrugging
De situatie wordt geleidelijk beter. Voor de ruim 7000 openstaande vacatures van vorig jaar zijn inmiddels bijna 5200 nieuwe conducteurs en machinisten gevonden. Toch komt NS er dus nog 1800 tekort. Zolang die niet aangenomen en opgeleid zijn, worden kantoormedewerkers twee dagen in de maand ingezet om conducteurs te ondersteunen. De kantoormedewerkers krijgen de status van treinassistent en zijn niet bevoegd om plaatsbewijzen te controleren. In de avonduren en op risicotrajecten gaat NS beveiligers inzetten in plaats van mensen van kantoor. Waar de 320 extra beveiligers vandaan worden gehaald is niet verder toegelicht.