NS gaat beveiligers inzetten als conducteur op de trein

Om uitval van treinen door een tekort aan conducteurs te voorkomen, wil NS beveiligers gaan inhuren. Ook kantoorpersoneel zal tijdelijk als conducteur worden ingezet. Of men rekening houdt met de personeelstekorten in de beveiligingsbranche is niet duidelijk.
Er worden in eerste instantie van 11 december treinen uit de dienstregeling gehaald, zodat het minder vaak nodig is om geplande diensten te annuleren. Zo’n tien procent van de treinen wordt uit het ‘spoorboekje’ geschrapt. Omdat er nog niet zoveel reizigers zijn als voor de coronacrisis, kan dat, aldus het vervoersbedrijf. Maar de verwachting is dat het aantal reizigers weer gaat toenemen, nu brandstof onbetaalbaar is geworden. En dan gaat het personeelsprobleem nog harder wringen. Daarom wil NS vanaf 2023 ’s avonds een conducteur en een beveiliger inzetten op de trein. Die beveiliger vervangt de tweede conducteur. Bij lange treinen wordt daarnaast ook kantoorpersoneel ingezet om toezicht te houden. Dat kan pas vanaf 2023, omdat eerst een opleiding gevolgd moet worden.
Schiphol kampt ook nog met problemen door een tekort aan beveiligers. NS denkt dat de werving makkelijker zal verlopen, omdat beveiligers uit het hele land aangenomen kunnen worden. Bij Schiphol wilde men alleen personeel dat op korte afstand van de luchthaven woont. Het gaat om een tijdelijke maatregel. Er wordt intussen volop ingezet op de werving van nieuwe conducteurs.