Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Teletek

VGN Group

Brivo

Akuvox

Eagle Eye Networks

NIBHV

CSL

Kidde Commercial

OpenEye

ASSA ABLOY

OSEC

VAIBS

MPL

Intrasec

Aritech

Bydemes

WBN Security

G4S

Alphatronics

SMC Alarmcentrale

Advancis

Bosch Security Systems

Service Centrale Nederland

Sequrix

HID

ARAS

Hikvision

Connect Security

Paraat

Secusoft

Lobeco

VisionPlatform.ai

Paralax

Add Secure

Securitas

Traka ASSA ABLOY

VEB

Trigion

SmartCell

Distri Company

Gold-IP

Unii

Masset

Seagate

SOBA

Hanwha Vision Europe

Eizo

Ajax Systems

ADI

IDIS

Uniview

Centurion

Alarm Meldnet

Paxton

HD Security

Regio Control Veldt

VVNL

MOBOTIX

i-Pro

Top Security

ASIS

Van Dusseldorp Training

Milestone

LUGN

Multiwacht Security

Nenova

Genetec

CDVI

Synguard

SmartSD

Network Optix

VIGI

Crown Security Services

2N

VBN

Seris

Optex

NS start proef WhatsApp/sms-alert

1 juli 2019
Redactie
06:26

Treinreizigers in Zuidoost-Nederland kunnen nu deelnemen aan een proef met een WhatsApp/sms-alert. Tijdens deze proef kunnen zij het via WhatsApp of sms melden als zij zich onveilig voelen in de trein of op het station. Het gaat om een proef van 6 maanden op treinen van het type Flirt en stations Eindhoven, Tilburg en Breda.

NS doet deze proef op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De proef is maandag gestart op het traject Arnhem – Dordrecht. Vervolgens wordt de proef stap voor stap uitgebreid op de volgende trajecten en de drie stations: Ede-Wageningen – Arnhem, ’s-Hertogenbosch – Deurne, Tilburg Universiteit – Weert en Roosendaal – Dordrecht. In eerste instantie kan alleen via WhatsApp worden gemeld. Daarna volgt de mogelijkheid om te melden via sms.

Wat houdt de proef in?
Via een melding legt de reiziger direct contact met de NS Veiligheidscentrale. Hiermee wordt treinreizigers een extra kanaal geboden om met NS in contact te komen. Eerder was het al mogelijk om via Twitter melding te maken van dronken medereizigers, passagiers die meubilair vernielen of op een andere manier een onveilig gevoel veroorzaken. Nu kan een dergelijke melding (in stilte) gedaan worden via WhatsApp en later sms.

Wat doet NS met een melding?
De afhandeling van een melding verandert tijdens deze proef niet. Per situatie wordt bekeken welke opvolging nodig is. Soms is het al voldoende als een reiziger zich gehoord voelt. Als het gaat om een melding waarbij directe ondersteuning gewenst is, zal assistentie ingeroepen worden van een flexibel Veiligheid & Service-team of politie. Uiteraard blijft de oproep om met 112 te bellen in situaties waarin spoedeisende hulp noodzakelijk is. In andere situaties kan contact gelegd worden met de conducteur. De conducteur kan dan bijvoorbeeld besluiten om de overlastgevers aan te spreken of om assistentie in te roepen van Veiligheid & Service op het eerstvolgende station. Elke melding is en blijft maatwerk.
Na een halfjaar worden de resultaten van de proef geanalyseerd en moet duidelijk worden of deze WhatsApp/sms-alert een positief effect heeft op de veiligheid(sbeleving) in het openbaar vervoer.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

SequriX

Boon Edam

VIGI

Distri Company

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner