NS wil hoofdconducteurs boa-status afnemen
De NS vindt het niet langer nodig dat de 2800 hoofdconducteurs een boa-status hebben. Het personeel deelt deze mening. Het heeft ieders voorkeur als bij problemen de 700 medewerkers tellende afdeling Veiligheid & Service in actie komt. Die heeft dan wel uitbreiding van het aantal mensen en bevoegdheden nodig.
Hoofdconducteurs moeten nu een 11 weken durende opleiding volgen, waarna zij de boa-status krijgen. Zij zijn dan bevoegd om boetes uit te schrijven en mensen staande te houden. In de praktijk wordt van die bevoegdheid echter weinig gebruik gemaakt, vanwege de agressie die daarbij vaak ontstaat. Daarom wil de NS af van de boa-plicht, die ook voor veel mensen reden zou zijn om geen hoofdconducteur te willen worden. Die plicht zou ook niet langer nodig zijn, omdat er inmiddels een complete afdeling Veiligheid & Service is opgetuigd en vrijwel overal toegangspoortjes en cameratoezicht zijn ingevoerd. De 700 medewerkers van Veiligheid & Service hebben en houden wel hun boa-status.
Andere veiligheidsmaatregelen nodig
Vakbond FNV vindt dat het afnemen van de boa-status wel gepaard moet gaan met andere veiligheidsmaatregelen. Zo moeten hoofdconducteurs sneller hulp kunnen krijgen van Veiligheid & Service. Die afdeling zal daarom uitgebreid moeten worden. Ook hebben de veiligheidsmedewerkers volgens FNV meer bevoegdheden nodig. NS is daarover in overleg met het ministerie van Justitie & Veiligheid. Zo mogen de medewerkers bij een aanhouding nu wel naar de identiteit van een persoon vragen, maar is de politie nodig om die identiteit te controleren. Verder wil NS dat medewerkers in internationale treinen ook in België en Duitsland kunnen optreden.
Vorig jaar kreeg NS 744 meldingen van agressie tegen het personeel. Een jaar eerder ging het nog om 661 meldingen. De medewerkers van Veiligheid & Service moesten ruim 3 miljoen keer in actie komen, tegen 2,5 miljoen keer in 2020. 186 NS-medewerkers liepen letsel op als gevolg van agressie.