Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Network Optix

Aritech

ASSA ABLOY

Seagate

Traka ASSA ABLOY

DZ Technologies

Gold-IP

Unii

Explicate

Top Security

Kiwa

Bosch Security Systems

Alphatronics

ARAS

Uniview

VEB

Seris

Secusoft

20face

Paxton

HD Security

Lobeco

Securitas

Sequrix

Add Secure

Hanwha Vision Europe

EAL

Oribi ID Solutions

BHVcertificaat.online

VBN

Akuvox

CDVI

Genetec

OSEC

ASIS

Brivo

Optex

Centurion

Bydemes

ADI

Eizo

SOBA

Regio Control Veldt

IDIS

SmartCell

Multiwacht

CardAccess

Connect Security

2N

Crown Security Services

CSL

Hikvision

PG Security Systems

Trigion

Dero Security Products

Eagle Eye Networks

G4S

Alarm Meldnet

NetworxConnect

NIBHV

Nenova

Ajax Systems

i-Pro

VideoGuard

HID

Paraat

VVNL

SmartSD

Masset Solutions

Milestone

Service Centrale Nederland

VAIBS

Avigilon Alta

SMC Alarmcentrale

Advancis

NS wil hoofdconducteurs boa-status afnemen

19 maart 2022
Redactie
08:19

De NS vindt het niet langer nodig dat de 2800 hoofdconducteurs een boa-status hebben. Het personeel deelt deze mening. Het heeft ieders voorkeur als bij problemen de 700 medewerkers tellende afdeling Veiligheid & Service in actie komt. Die heeft dan wel uitbreiding van het aantal mensen en bevoegdheden nodig.

Hoofdconducteurs moeten nu een 11 weken durende opleiding volgen, waarna zij de boa-status krijgen. Zij zijn dan bevoegd om boetes uit te schrijven en mensen staande te houden. In de praktijk wordt van die bevoegdheid echter weinig gebruik gemaakt, vanwege de agressie die daarbij vaak ontstaat. Daarom wil de NS af van de boa-plicht, die ook voor veel mensen reden zou zijn om geen hoofdconducteur te willen worden. Die plicht zou ook niet langer nodig zijn, omdat er inmiddels een complete afdeling Veiligheid & Service is opgetuigd en vrijwel overal toegangspoortjes en cameratoezicht zijn ingevoerd. De 700 medewerkers van Veiligheid & Service hebben en houden wel hun boa-status.

Andere veiligheidsmaatregelen nodig
Vakbond FNV vindt dat het afnemen van de boa-status wel gepaard moet gaan met andere veiligheidsmaatregelen. Zo moeten hoofdconducteurs sneller hulp kunnen krijgen van Veiligheid & Service. Die afdeling zal daarom uitgebreid moeten worden. Ook hebben de veiligheidsmedewerkers volgens FNV meer bevoegdheden nodig. NS is daarover in overleg met het ministerie van Justitie & Veiligheid. Zo mogen de medewerkers bij een aanhouding nu wel naar de identiteit van een persoon vragen, maar is de politie nodig om die identiteit te controleren. Verder wil NS dat medewerkers in internationale treinen ook in België en Duitsland kunnen optreden.
Vorig jaar kreeg NS 744 meldingen van agressie tegen het personeel. Een jaar eerder ging het nog om 661 meldingen. De medewerkers van Veiligheid & Service moesten ruim 3 miljoen keer in actie komen, tegen 2,5 miljoen keer in 2020. 186 NS-medewerkers liepen letsel op als gevolg van agressie.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Videoguard

SequriX

Seagate

Suricat

Aritech

Wordt een partner