Ook detailhandel lijdt onder phishingmails
Niet alleen consumenten, maar ook winkeliers hebben last van de vele valse e-mails die dagelijks worden verstuurd. Het fenomeen leidt zelfs tot agressie als opgelichte consumenten verhaal komen halen.
De phishingmails zijn tegenwoordig nauwelijks nog van echt te onderscheiden. Ze lijken afkomstig van allerlei winkelketens, maar zijn bedoeld om nietsvermoedende ontvangers adresgegevens, rekeningnummers, pincodes en uiteindelijk geld te ontfutselen. Eerst leken dit soort mails alleen van banken afkomstig te zijn, maar de laatste maanden worden ook de namen van winkels, incassobureaus en officiële instanties misbruikt.
Volgens Bert van Steeg en Tom Ponjee van Detailhandel Nederland is deze vorm van criminaliteit niet alleen vervelend voor consumenten, maar ook voor meubel-, supermarkt- of elektronicaketens zoals Ikea, Albert Heijn, Kruidvat en Mediamarkt, zo vertellen zij de Telegraaf. “Hun imago, dat ze zorgvuldig hebben opgebouwd, wordt hierdoor direct of indirect geraakt. En legitieme mails die zij zélf naar hun klanten sturen, gaan op den duur effect missen. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat deze mails van hun komen en níet van bendes.”
Op de winkelvloer leiden de mails tot ergernis en soms agressie, aldus Detailhandel Nederland. “Dagelijks komen mensen te goeder trouw een ’gewonnen’ prijs afhalen of hun winkeltegoed verzilveren. Dat leidt tot teleurstelling en heel vaak tot vervelende discussies in bijzijn van andere klanten. Dit kost winkeliers onnodig veel tijd en het schaadt ook het vertrouwen in hun. Winkeliers zitten hier bepaald niet op te wachten.” De winkeliers proberen om zelf de afzenders van de phishingmails te achterhalen en juridisch aan te pakken, aldus Ponjee. Maar hij vindt dat consumenten zelf ook oplettend moeten zijn. Niettemin is hier volgens hem echt meer hulp van de politie en Autoriteit Consument en Markt bij nodig.