Beveiliging nieuws

Onze partners

SmartSD

MPL

Unii

VBN

HID

ADI

Koninklijke Oosterberg

Explicate

Masset Solutions

DZ Technologies

Centurion

OSEC

Bydemes

Top Security

NIBHV

i-Pro

CDVI

Traka ASSA ABLOY

SOBA

Oribi ID Solutions

Hikvision

VideoGuard

Secusoft

Service Centrale Nederland

Genetec

Crown Security Services

Milestone

Boon Edam

VEB

Advancis

SMC Alarmcentrale

ASIS

Optex

Connect Security

Kiwa

ARAS

Bosch Security Systems

CSL

VAIBS

HD Security

PG Security Systems

Dahua

Paraat

Nimo Drone Security

Nenova

Alarm Meldnet

Hanwha Vision Europe

Lobeco

20face

GFT

CardAccess

Avigilon Alta

G4S

SmartCell

ASSA ABLOY

VVNL

Nimo Dog Security

Add Secure

Sequrix

Securitas

Gold-IP

NetworxConnect

Regio Control Veldt

BHVcertificaat.online

IDIS

JMB Groep

Paxton

De Beveiligingsjurist

Dero Security Products

EAL

RoSecure

Brivo

Multiwacht

Ajax Systems

Trigion

2N

Uniview

Seris

Seagate

Alphatronics

Eizo

Akuvox

Eagle Eye Networks

Ook detailhandel lijdt onder phishingmails

12 januari 2016
Redactie
07:20

Niet alleen consumenten, maar ook winkeliers hebben last van de vele valse e-mails die dagelijks worden verstuurd. Het fenomeen leidt zelfs tot agressie als opgelichte consumenten verhaal komen halen.

De phishingmails zijn tegenwoordig nauwelijks nog van echt te onderscheiden. Ze lijken afkomstig van allerlei winkelketens, maar zijn bedoeld om nietsvermoedende ontvangers adresgegevens, rekeningnummers, pincodes en uiteindelijk geld te ontfutselen. Eerst leken dit soort mails alleen van banken afkomstig te zijn, maar de laatste maanden worden ook de namen van winkels, incassobureaus en officiële instanties misbruikt.
Volgens Bert van Steeg en Tom Ponjee van Detailhandel Nederland is deze vorm van criminaliteit niet alleen vervelend voor consumenten, maar ook voor meubel-, supermarkt- of elektronicaketens zoals Ikea, Albert Heijn, Kruidvat en Mediamarkt, zo vertellen zij de Telegraaf. “Hun imago, dat ze zorgvuldig hebben opgebouwd, wordt hierdoor direct of indirect geraakt. En legitieme mails die zij zélf naar hun klanten sturen, gaan op den duur effect missen. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat deze mails van hun komen en níet van bendes.”
Op de winkelvloer leiden de mails tot ergernis en soms agressie, aldus Detailhandel Nederland. “Dagelijks komen mensen te goeder trouw een ’gewonnen’ prijs afhalen of hun winkeltegoed verzilveren. Dat leidt tot teleurstelling en heel vaak tot vervelende discussies in bijzijn van andere klanten. Dit kost winkeliers onnodig veel tijd en het schaadt ook het vertrouwen in hun. Winkeliers zitten hier bepaald niet op te wachten.” De winkeliers proberen om zelf de afzenders van de phishingmails te achterhalen en juridisch aan te pakken, aldus Ponjee. Maar hij vindt dat consumenten zelf ook oplettend moeten zijn. Niettemin is hier volgens hem echt meer hulp van de politie en Autoriteit Consument en Markt bij nodig.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Suricat

MPL

Videoguard

Wordt een partner