Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

CSL

ADI

G4S

Kiwa

i-Pro

Centurion

Traka ASSA ABLOY

NetworxConnect

BHVcertificaat.online

Alphatronics

RoSecure

Uniview

Optex

2N

Top Security

DZ Technologies

CardAccess

Ajax Systems

Nenova

VAIBS

Hanwha Vision Europe

Lobeco

OSEC

Paraat

Trigion

Secusoft

Oribi ID Solutions

Bydemes

Connect Security

Nimo Dog Security

Seris

Service Centrale Nederland

Advancis

SmartCell

JMB Groep

Paxton

De Beveiligingsjurist

GFT

20face

Eizo

ASSA ABLOY

NIBHV

HD Security

Crown Security Services

Nimo Drone Security

VBN

IDIS

EAL

PG Security Systems

Akuvox

ASIS

Securitas

Regio Control Veldt

Hikvision

Gold-IP

SMC Alarmcentrale

Brivo

CDVI

Multiwacht

Genetec

VVNL

Bosch Security Systems

Dero Security Products

SmartSD

ARAS

Avigilon Alta

HID

Sequrix

Eagle Eye Networks

Unii

VideoGuard

VEB

Alarm Meldnet

SOBA

Explicate

Seagate

Masset Solutions

Add Secure

Milestone

Ondanks wantrouwen delen mensen veel data met winkeliers

1 november 2019
Redactie
10:53

Meer dan de helft (54,5%) van de Nederlanders denkt dat hun persoonlijke data niet veilig is bij winkeliers. Desondanks deelt 73,8 procent persoonlijke data met (online) retailers voor een betere service en/of acties. Dit blijkt uit een onderzoek van G DATA voor Alert Online.

Het onderzoek is opgezet in het kader van de European Cyber Security Month en verricht onder meer dan 1000 Nederlanders. Hoewel het merendeel van de deelnemers het gevoel heeft dat hun persoonlijke data niet veilig is, denkt 21,6 procent dat dit wel het geval is. Daarnaast zijn er ook consumenten die denken dat er een verschil in veiligheid is tussen grote winkelketens en kleinere detailhandelszaken. 13,8 procent denkt dat data alleen veilig is bij de grotere winkelketens, terwijl 10,1 procent denkt dat hun data alleen veilig is bij de winkel om de hoek.

Liever niet
Aan de deelnemers is tevens gevraagd welke gegevens ze liever niet delen met retailers. Bankgegevens (78,6%) en mobiele telefoonnummers (61,1%) delen Nederlanders liever niet, gevolgd door online data zoals IP adressen en cookies (40,3%) en NAW-gegevens (35,1%). Toch deelt 73,9 procent wel persoonlijke gegevens met retailers. Van de deelnemers die data delen doet 12,8 procent dit altijd of met enige regelmaat en 61 procent af en toe of zelden. Slechts 26,3 procent geeft aan nooit persoonlijke gegevens te delen voor acties of betere service.

Goud
“Voor winkeliers zijn klantgegevens goud waard. Het is daarom belangrijk dat ze klantdata ook als goud beveiligen. Klanten moeten zich gerust voelen als ze klantdata opslaan. Als blijkt dat een winkelier slordig omgaat met de persoonlijke informatie van zijn klanten, is het vertrouwen van de consument snel weg en kunnen klanten eenvoudig overlopen naar de concurrentie,“ aldus Jerrel Abdoel, country manager bij G DATA Nederland. “Om datalekken te voorkomen is het belangrijk dat ze niet alleen investeren in de juiste beveiligingsoplossingen, maar ook hun medewerkers trainen over hoe ze met (klant)data moeten omgaan. Daarnaast is het verstandig om altijd transparant met klantdata om te gaan. Op deze manier weten klanten wat er met hun data gebeurt.”

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner