Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Intrasec

Advancis

Top Security

Traka ASSA ABLOY

EAL

SOBA

Distri Company

SmartSD

Centurion

Alarm Meldnet

VVNL

Seris

Seagate

Masset

Securitas

IDIS

Lobeco

NetworxConnect

Sequrix

HID

Paxton

Service Centrale Nederland

Gold-IP

Alphatronics

Aritech

Eagle Eye Networks

Uniview

Hikvision

Optex

VEB

Eizo

Connect Security

Hanwha Vision Europe

ADI

CDVI

ARAS

Regio Control Veldt

Milestone

Unii

Synguard

Crown Security Services

2N

Oribi ID Solutions

Nenova

i-Pro

Multiwacht

VAIBS

VBN

OSEC

SmartCell

Brivo

HD Security

CSL

ASIS

Trigion

Bydemes

Bosch Security Systems

Akuvox

Add Secure

MOBOTIX

Kidde Commercial

NIBHV

SMC Alarmcentrale

Dero Security Products

Paraat

G4S

Network Optix

Genetec

Ajax Systems

Secusoft

Avigilon Alta

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

VideoGuard

VGN Group

Onderzoek naar rijgedrag van chauffeurs voorrangsvoertuigen

14 december 2021
Redactie
06:54

Het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV heeft onderzocht welke invloed stress, risicoperceptie en andere gedragsfactoren hebben op te hard rijden of te hard door rood rijden door chauffeurs van voorrangsvoertuigen.

Het kenniscentrum ontdekte dat er jaarlijks ongeveer tachtig ongevallen gebeuren met voorrangsvoertuigen. Onderzoek daarnaar richtte zich vooral op de omstandigheden op de weg en de voertuigkenmerken. Het rijgedrag van de chauffeur werd tot nu toe buiten beschouwing gelaten, terwijl dat natuurlijk wel van groot belang is voor de veiligheid op de weg. Met het nieuwe verkennende onderzoek wilde het kenniscentrum een beeld krijgen van de invloed van gedragsfactoren op te hard rijden, te hard door rood rijden en te hard en/of te hard door rood rijden zonder optische en geluidssignalen (OGS) in de nacht.

Relaties tussen rijgedrag en gedragsfactoren
Uit het onderzoek komt naar voren dat de drie soorten rijgedrag samenhangen met verschillende gedragsfactoren. Bij alle gedragingen spelen de factoren sociale rol (als hulpverlener) en onrealistisch optimisme een rol. Bij te hard rijden zijn alleen stress en sociale norm van invloed. De factoren snelheidsperceptie, afleiding, invloed van de bijrijder en omgevingsfactoren hangen samen met te hard door rood rijden. Het te hard rijden en/of te hard door rood rijden zonder optische en geluidssignalen in de nacht kent geen unieke factoren, maar hangt samen met factoren die ook een rol spelen bij te hard rijden en te hard door rood rijden. Verder is uit de interviews en het literatuuronderzoek gebleken dat andere factoren, zoals rijervaring of het voorkomen van twijfelachtige situaties ook nog een rol zouden kunnen spelen.

Waarde van het onderzoek
Het onderzoek geeft volgens het IFV een eerste beeld van het rijgedrag van chauffeurs van voorrangsvoertuigen en van de menselijke factoren die daarmee samenhangen. De resultaten geven de hulpverleningsdiensten die rijden met optische en geluidssignalen meer inzicht in de psychologische factoren die een rol spelen bij het rijgedrag van chauffeurs van voorrangsvoertuigen. Voor rijinstructeurs en/of -opleiders is het waardevol om zich bewust te zijn van deze factoren die samenhangen met rijgedrag. Zij kunnen hieraan dan tijdens de opleidingen en/of bijscholingen aandacht besteden.
Het onderzoek bestond uit literatuuronderzoek, interviews met acht rijinstructeurs van chauffeurs van voorrangsvoertuigen en een vragenlijst onder chauffeurs van voorrangsvoertuigen. 1500 chauffeurs hebben de vragenlijst ingevuld.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Suricat

Distri Company

Artitech Kidde Commercial

Seagate

Boon Edam

Videoguard

Wordt een partner