Onvrede over nog maar één boa op de trein in plaats van twee
Het treinpersoneel van vervoersbedrijf Keolis in Overijssel overweegt in staking te gaan nu hun werkgever nog maar één boa op de trein laat meerijden. Dat meldt RTV Oost. De boa’s van het bedrijf zien het niet zitten om zonder collega te reizen, omdat zij regelmatig met geweld worden geconfronteerd.
De nieuwe situatie is het afgelopen weekend ingegaan. Niet alleen het personeel was tegen, ook Vakbond BOA ACP vindt het niets dat de boa’s (stewards) nu in hun eentje voor de veiligheid in de trein moeten zorgen. Een tijd lang werkten de boa’s als duo, maar dat was bedoeld als proef. Die proef liep uiterst succesvol, waardoor Keolis kennelijk denkt dat het met een boa minder ook wel goed zal gaan.
Scheldpartijen en mishandelingen
Terwijl de NS van plan is hoofdconducteurs hun boa-status af te nemen, is de behoefte aan boa’s in de regionale treinen rond Zwolle groter dan ooit. De boa’s klagen dat zij dagelijks worden uitgescholden en regelmatig worden mishandeld. Vakbondsvoorzitter Richard Gerrits van BOA ACP zegt het dan ook een zeer onwenselijke situatie te vinden dat boa’s straks weer alleen werken. Mensen moeten volgens hem voor hun eigen veiligheid kunnen kiezen. De vakbond probeert Keolis over te halen om toch weer twee boa’s per trein in te zetten. Een en ander zal echter afhangen van de provincie. Die financierde de proef met twee boa’s per trein, maar het is niet duidelijk of die subsidie wordt voortgezet.
Team veiligheidsmedewerkers
Keolis zegt tegen RTV Oost geen signalen te hebben ontvangen van boa’s die controles niet in hun eentje willen uitvoeren. Verreweg de meesten van hen staan volgens het bedrijf positief tegenover de verandering. De vakbond en de door RTV Oost benaderde boa’s ontkennen dat echter. Volgens het vervoersbedrijf staat altijd een team veiligheidsmedewerkers paraat. Die zijn getraind en beschikken over de middelen om vervelende situaties als agressie snel en goed op te lossen. Wel wordt het team altijd repressief ingezet en zal het nooit zo snel kunnen reageren als een collega op de trein.