Ouders vermiste kinderen moeten 112 bellen
Ouders van wie de kinderen vermist zijn, twijfelen vaak of ze wel het alarmnummer 112 moeten bellen, terwijl juist een melding daar het meest effectief is. Doen ze dat niet en bellen ze het algemene politienummer, dan moeten ze in elk geval een 112-behandeling krijgen, aldus de Nationale ombudsman.
Volgens ombudsman Brenninkmeijer kan zo’n aanpak ervoor zorgen dat een zaak snel wordt opgelost. Ook vindt hij dat er bij de politie altijd deskundigen aanwezig moeten zijn die meteen aan de slag kunnen als een kind vermist wordt.
Nationale ombudsman Brenninkmeijer deed onderzoek op verzoek van de moeder van het 10-jarige meisje Jennefer uit Rotterdam in 2011. Zij was vermist en werd later dood gevonden. De ombudsman voerde gesprekken met ouders van wie de kinderen vermist raakten en met de politie. Uit de gesprekken rijst wel het beeld dat ouders tevreden zijn over hoe de politie optreedt bij vermissingen. Ze spreken van adequaat en doortastend optreden. Ouders vinden de zoekacties bovendien uitgebreid en gericht. Ook de ombudsman constateert dat er de laatste jaren veel in gang is gezet bij de politie om snel te kunnen reageren bij vermissingen.
Zorginstelling klaagden wel dat het soms lang duurt voordat bepaalde opsporingsbevoegdheden worden ingezet. Zo wordt in het rapport een voorbeeld aangehaald van een vermist meisje, bij wie pas na 2 dagen toestemming werd gegeven voor het uitpeilen van haar mobiele telefoon.









































































































