Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Top Security

Service Centrale Nederland

Centurion

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

2N

Uniview

Connect Security

NIBHV

Crown Security Services

G4S

CDVI

Network Optix

Lobeco

Brivo

Genetec

Seris

Kidde Commercial

VideoGuard

SmartSD

Eagle Eye Networks

Paralax

VGN Group

VEB

i-Pro

HD Security

Paxton

OSEC

Multiwacht

Milestone

Dero Security Products

Nenova

Seagate

EAL

ARAS

Unii

Optex

Ajax Systems

MOBOTIX

VBN

Regio Control Veldt

Alphatronics

CSL

SmartCell

Eizo

Paraat

SOBA

Sequrix

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

Aritech

Distri Company

Intrasec

Akuvox

Oribi ID Solutions

Advancis

MPL

Bydemes

Trigion

VAIBS

Masset

HID

VVNL

Synguard

BHVcertificaat.online

ASIS

Hanwha Vision Europe

Hikvision

LUGN

Alarm Meldnet

IDIS

Gold-IP

ASSA ABLOY

Secusoft

VisionPlatform.ai

Securitas

ADI

Teletek

Overheidscampagne ‘Laat je niet interneppen’ geen succes

19 april 2025
Redactie
06:53

De overheidscampagne ‘Laat je niet interneppen’ heeft weinig effect gehad op het gedrag van burgers. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid. De campagne, bedoeld om mensen te waarschuwen voor online oplichting, leidde er niet toe dat meer mensen een gesprek met een mogelijke oplichter afbreken of het contact vertragen. Ook het aantal mensen dat bij twijfel een controlecheck uitvoert, is gelijk gebleven.

De campagne loopt al enkele jaren en richt zich op het herkennen van online oplichtingstechnieken zoals spoofing, tijdsdruk of emotionele manipulatie. In 2023 kreeg twee op de drie Nederlanders van 15 jaar en ouder te maken met frauduleuze berichten, en één op de tien werd daadwerkelijk slachtoffer van online oplichting, zo melden de ministeries van Justitie en Veiligheid en Binnenlandse Zaken.
Hoewel de campagne relatief goed wordt herkend en gewaardeerd – vooral ten opzichte van andere overheidsinitiatieven zonder televisie- of radiopromotie – blijft het daadwerkelijke gedragsverandering uit. De onderzoekers signaleren een lage herinnering aan de boodschap en weinig impact op bewustwording. Mensen zien de ernst van het probleem, maar voelen onvoldoende het risico dat zij zelf slachtoffer kunnen worden.
De onderzoekers doen dan ook aanbevelingen om de effectiviteit van de campagne te vergroten. Zij pleiten ervoor om de persoonlijke urgentie te verhogen: mensen moeten het gevoel krijgen dat ook zij slachtoffer kunnen worden. Het is essentieel om bewustzijn te creëren over zowel de ernst als het risico van online oplichting, aldus het rapport.
Kortom, hoewel ‘Laat je niet interneppen’ opvalt en gewaardeerd wordt, blijkt dat waarschuwen alleen niet genoeg is om gedrag te veranderen. Meer gerichte campagnes zijn nodig om mensen daadwerkelijk tot actie aan te zetten.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

SequriX

Videoguard

Suricat

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Wordt een partner