Paspop bespiedt klant
Een Italiaans bedrijf biedt paspoppen aan met een camera in een van de ogen. De poppen zijn bedoeld om het winkelgedrag van klanten te analyseren.
Omdat de camera op ooghoogte staat en de klanten veel dichterbij komen, kan de camera-pop van Almax meer dan normale winkelcamera’s. Zo kan het kledingmodel zien hoe oud je bent, van welk geslacht en van welk ras. De gezichtsherkenningssoftware is gebaseerd op het systeem dat criminelen herkent op luchthavens. De leverancier wil de poppen, die ongeveer 4000 euro per stuk kosten, uitrusten met beeldschermen die ter plekke advies op maat geven. Toekomstige modellen moeten ook kunnen horen.
De topman van het bedrijf zegt dat hij al enkele tientallen EyeSee-etalagepoppen heeft verkocht aan 5 winkelbedrijven. In welke winkelketens de poppen staan wil hij niet zeggen, wel dat ze in drie Europese landen zijn verkocht en in de Verenigde Staten. Almax laat in een reactie weten dat het systeem om privacy redenen geen beelden opneemt van voorbijgangers, maar alleen gegevens verzamelt.