Personeelstekort en verouderde techniek in 112-meldkamers

De 112-meldkamers van politie, brandweer en ambulance kampen met een personeelstekort waardoor ze niet goed hun werk kunnen doen. Er wordt niet geïnvesteerd in nieuw personeel omdat de meldkamers binnenkort gereorganiseerd worden.

meldkamerDoor de gebreken in de alarmcentrales komen mensenlevens op het spel te staan, zeggen de Inspectie Veiligheid en Justitie en het Agentschap Telecom in het AD. De onderbezetting vormt volgens de waakhonden een direct risico.
Uit rapporten blijkt dat er te weinig personeel is bij driekwart van de politiemeldkamers en de helft van de brandweer- en ambulancezorgmeldkamers. Ook heeft een aantal meldkamers geen directeur, terwijl dat wettelijk wel verplicht is. De meldkamers kampen verder met verouderde techniek en onduidelijke procedures over de afhandeling van meldingen waarbij meer dan één hulpdienst betrokken is en ze hebben vaak geen uitwijklocatie in het geval van een calamiteit.
Bij de politie heeft driekwart van de meldkamers te weinig mankracht. Bij de brandweer en ambulancezorg heeft dik de helft moeite om de roosters in te vullen. Het personeelstekort wordt vaak opgelost door de Arbeidstijdenwet te overtreden: centralisten moeten extra diensten draaien en jongeren worden vaker ’s nachts ingeroosterd. Door deze ongezonde situatie ligt meer ziekteverzuim op de loer.

Deel dit artikel via: