Piloten willen makkelijker kunnen optreden tegen amokmakers

Na een flinke rel in een Transavia-vliegtuig afgelopen zondag pleit de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers voor een makkelijkere manier om aangifte te doen van wangedrag van passagiers. Ook wil de organisatie gegevens over raddraaiers met alle luchtvaartmaatschappijen kunnen delen.
Een Italiaanse vrouw ging zondag door het lint toen zij hoorde dat haar bagage zou worden achtergelaten en dat er een onverwachte tussenstop gemaakt zou worden in Salzburg om twee technici af te zetten. Zij moest met geweld door marechaussees uit het toestel worden verwijderd, wat zoveel commotie gaf dat de vlucht naar Napels pas de volgende dag kon vertrekken. Bij Transavia komt zij waarschijnlijk op de zwarte lijst te staan, maar zij kan zo weer bij een andere maatschappij aan boord stappen. Dat moet anders, vindt de VNV. Maatschappijen weten volgens voorzitter Ruud Stegers nu niet vooraf of zij passagiers aan boord nemen die in andere vliegtuigen al eerder voor stennis hebben gezorgd.
Hoge barrière
Een ander probleem is het doen van aangifte. Dat is volgens de VNV een ingewikkeld proces met een hoge barrière. De bemanning moet dat persoonlijk op de luchthaven doen, wat vaak tot uren vertraging leidt. Omdat vertraging veel geld kost, is de verleiding groot om maar geen aangifte te doen. Een complicatie afgelopen zondag was dat veel passagiers de woede van de Italiaanse vrouw terecht vonden. De mededeling over de tussenstop en het achterlaten van bagage had tot veel irritatie geleid, die door het gedrag van de vrouw geheel dreigde te escaleren. Nadat de passagier ook met een ‘notice of violation’ niet was te kalmeren, geen mondkapje droeg en tegen de regels in alcoholische drank had meegenomen, werd besloten haar door de marechaussee van boord te laten halen.