Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Oribi ID Solutions

VEB

Sequrix

VBN

G4S

Paralax

Nenova

Paxton

Milestone

HID

Eizo

Lobeco

OSEC

Unii

Bosch Security Systems

Genetec

Paraat

Hikvision

Aritech

BHVcertificaat.online

Dero Security Products

SmartSD

Network Optix

Trigion

Top Security

Hanwha Vision Europe

Traka ASSA ABLOY

IDIS

Connect Security

Kidde Commercial

Seris

Intrasec

Avigilon Alta

Synguard

ARAS

Gold-IP

SOBA

Advancis

MOBOTIX

Masset

2N

VAIBS

ASSA ABLOY

i-Pro

Ajax Systems

ASIS

Uniview

Distri Company

EAL

Add Secure

Crown Security Services

Centurion

Eagle Eye Networks

NIBHV

Akuvox

Secusoft

Regio Control Veldt

Alphatronics

CSL

VGN Group

ADI

SMC Alarmcentrale

CDVI

Seagate

SmartCell

VVNL

NetworxConnect

Brivo

HD Security

Alarm Meldnet

Multiwacht

Optex

VideoGuard

Service Centrale Nederland

Bydemes

Securitas

Piloten willen makkelijker kunnen optreden tegen amokmakers

3 augustus 2021
Redactie
09:07

Na een flinke rel in een Transavia-vliegtuig afgelopen zondag pleit de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers voor een makkelijkere manier om aangifte te doen van wangedrag van passagiers. Ook wil de organisatie gegevens over raddraaiers met alle luchtvaartmaatschappijen kunnen delen.

Een Italiaanse vrouw ging zondag door het lint toen zij hoorde dat haar bagage zou worden achtergelaten en dat er een onverwachte tussenstop gemaakt zou worden in Salzburg om twee technici af te zetten. Zij moest met geweld door marechaussees uit het toestel worden verwijderd, wat zoveel commotie gaf dat de vlucht naar Napels pas de volgende dag kon vertrekken. Bij Transavia komt zij waarschijnlijk op de zwarte lijst te staan, maar zij kan zo weer bij een andere maatschappij aan boord stappen. Dat moet anders, vindt de VNV. Maatschappijen weten volgens voorzitter Ruud Stegers nu niet vooraf of zij passagiers aan boord nemen die in andere vliegtuigen al eerder voor stennis hebben gezorgd.

Hoge barrière
Een ander probleem is het doen van aangifte. Dat is volgens de VNV een ingewikkeld proces met een hoge barrière. De bemanning moet dat persoonlijk op de luchthaven doen, wat vaak tot uren vertraging leidt. Omdat vertraging veel geld kost, is de verleiding groot om maar geen aangifte te doen. Een complicatie afgelopen zondag was dat veel passagiers de woede van de Italiaanse vrouw terecht vonden. De mededeling over de tussenstop en het achterlaten van bagage had tot veel irritatie geleid, die door het gedrag van de vrouw geheel dreigde te escaleren. Nadat de passagier ook met een ‘notice of violation’ niet was te kalmeren, geen mondkapje droeg en tegen de regels in alcoholische drank had meegenomen, werd besloten haar door de marechaussee van boord te laten halen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Boon Edam

SequriX

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Videoguard

Seagate

Wordt een partner