Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

SOBA

Trigion

Seris

Connect Security

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

Brivo

Hikvision

ADI

HD Security

Nenova

Milestone

Centurion

Alarm Meldnet

ASIS

Eizo

CSL

Ajax Systems

Crown Security Services

Lobeco

Secusoft

Eagle Eye Networks

Akuvox

Alphatronics

Paralax

VideoGuard

Advancis

Intrasec

Uniview

Multiwacht

Hanwha Vision Europe

MOBOTIX

SmartSD

Aritech

EAL

Paraat

BHVcertificaat.online

Unii

Add Secure

Optex

G4S

Bydemes

Seagate

Securitas

Network Optix

Kidde Commercial

VVNL

VAIBS

VBN

CDVI

Distri Company

HID

VEB

Bosch Security Systems

Gold-IP

i-Pro

2N

Oribi ID Solutions

Top Security

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

Regio Control Veldt

Genetec

Synguard

Paxton

IDIS

NIBHV

ASSA ABLOY

OSEC

VGN Group

Teletek

Dero Security Products

Masset

SmartCell

MPL

ARAS

Politie haalt in 307 gemeenten eigen norm voor aanrijtijden niet

12 maart 2025
Redactie
07:14

Niet alleen ambulances hebben te maken met langere aanrijtijden, ook de politie en brandweer ervaren steeds meer vertraging bij noodhulp. Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat de reactietijden van de politie in 2024 op het laagste niveau in zeker tien jaar tijd liggen. In meer dan 300 gemeenten wordt de streefnorm niet gehaald.

De politie streeft ernaar om in negentig procent van de spoedgevallen binnen vijftien minuten aanwezig te zijn. In slechts 35 gemeenten lukte dat het afgelopen jaar. Vooral in Terschelling, Vlieland en Tholen arriveerde de politie in meer dan de helft van de spoedgevallen pas na een kwartier.
Toch is de politie niet ontevreden over de prestaties. Volgens een woordvoerder speelt een tekort aan personeel in combinatie met een stijgend aantal spoedmeldingen een grote rol. Incidenten met betrekking tot verkeersongelukken en geweld nemen toe, waardoor prioriteiten gesteld moeten worden. Noodhulp blijft vooropstaan, maar agenten kunnen simpelweg niet op meerdere plekken tegelijk zijn.

Repressie of preventie
Daarnaast hebben landelijke gebieden vaker te maken met langere aanrijtijden door geografische factoren zoals rivieren, bruggen en spoorwegen. De streefnorm biedt volgens de politie een richtlijn om lokale verbeteringen te bespreken, maar blind vasthouden aan deze norm zou ten koste gaan van ander politiewerk. Extra capaciteit inzetten om sneller ter plaatse te zijn, betekent dat er minder mankracht beschikbaar is voor preventieve taken. Korpschef Janny Knol waarschuwde eerder dat burgers in de toekomst wellicht langer moeten wachten op noodhulp.

Brandweer presteert beter
Waar de politie en ambulancediensten hun aanrijtijden zien verslechteren, kent de brandweer juist een positieve ontwikkeling. Het aantal spoedritten van de brandweer neemt af en het aantal keren dat brandweerlieden na de maximumtermijn van achttien minuten arriveerden, is gedaald. Toch blijven er regionale verschillen. In Zeeland gebeurde dit bij bijna vijf procent van de spoedritten, terwijl in Twente minder dan twee procent te laat aankwam.

Snelheidsbelemmeringen
Bij niet-brandgerelateerde hulpverlening, zoals verkeersongevallen en incidenten met gevaarlijke stoffen, is de brandweer wel vaker langer onderweg dan voorheen. Volgens brandweercommandant Anton Slofstra komt dit door toenemende verkeersmaatregelen, zoals snelheidsremmende drempels en wegafzettingen. De brandweer zoekt daarom naar alternatieve oplossingen, zoals het plaatsen van rookmelders in moeilijk bereikbare gebieden. Sommige vertragingen zijn echter onvermijdelijk. In afgelegen gebieden kan het simpelweg niet anders dan dat hulpdiensten er langer over doen om ter plaatse te komen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Seagate

SequriX

Suricat

Videoguard

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner