Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Securitas

SMC Alarmcentrale

Alarm Meldnet

MOBOTIX

Regio Control Veldt

OSEC

Top Security

Bydemes

Paralax

ASIS

Alphatronics

VisionPlatform.ai

Genetec

Advancis

Seris

G4S

Van Dusseldorp Training

Trigion

Network Optix

Milestone

VVNL

Lobeco

ADI

Service Centrale Nederland

Nenova

SOBA

ASSA ABLOY

Secusoft

VGN Group

CDVI

Ajax Systems

Crown Security Services

Teletek

Synguard

ARAS

Paxton

Uniview

LUGN

Brivo

Connect Security

Traka ASSA ABLOY

Aritech

HD Security

Hikvision

SmartSD

Paraat

Unii

Intrasec

Centurion

BHVcertificaat.online

MPL

i-Pro

Sequrix

Eagle Eye Networks

2N

SmartCell

Akuvox

Seagate

Distri Company

Gold-IP

NIBHV

Bosch Security Systems

Eizo

VBN

Kidde Commercial

Add Secure

Hanwha Vision Europe

Optex

Multiwacht Security

VEB

IDIS

OpenEye

VAIBS

HID

Masset

Politie nu ook aan huis bij digitale misdrijven

19 mei 2025
Redactie
11:17

Vanaf 19 mei treedt de politie in heel Nederland direct op bij meldingen van digitale criminaliteit. Slachtoffers van bijvoorbeeld bankhelpdeskfraude, phishing of identiteitsdiefstal kunnen voortaan rekenen op snelle hulp aan huis. Het is een landelijke uitbreiding van een werkwijze die vorig jaar succesvol werd getest in Oost-Nederland.

Digitale oplichting is inmiddels aan de orde van de dag. Een nepbankmedewerker aan de telefoon, een valse betaalverzoek-link in de mail of iemand die een bankpas komt ophalen – het zijn vormen van oplichting die jaarlijks duizenden Nederlanders treffen. De gevolgen zijn vaak niet alleen financieel, maar ook emotioneel. Schaamte, angst en een verlies aan vertrouwen zijn veelvoorkomende reacties. “Net als bij een woninginbraak verdient ook digitaal slachtofferschap directe aandacht,” stelt korpschef Janny Knol. “Digitale criminaliteit neemt toe, en de daders worden steeds gehaaider. Daar moeten wij als politie op kunnen inspelen.”

Ook buiten heterdaad
De landelijke uitrol van het project ‘Ter Plaatse bij Digitale Criminaliteit’ betekent dat agenten voortaan ook buiten heterdaadsituaties snel in actie komen. Zij kunnen ter plekke slachtoffers opvangen, apparatuur veiligstellen en in sommige gevallen de schade beperken, bijvoorbeeld door contact te leggen met banken of webwinkels.
De pilot in Oost-Nederland liet zien dat slachtoffers zich serieuzer genomen voelen en sneller praktische hulp krijgen. Volgens initiatiefnemer Sander Hoed is dat essentieel: “Slachtoffers verliezen soms niet alleen hun geld, maar ook hun gevoel van veiligheid. Een agent aan de deur maakt dan een wereld van verschil.”
Naast de inzet op locatie verandert ook de manier van melden. Waar slachtoffers voorheen vooral via een online formulier aangifte deden, kunnen ze nu ook bellen met 0900-8844. Afhankelijk van de ernst van het incident stuurt de meldkamer dan een agent naar het adres. De politie beschouwt deze nieuwe aanpak als een noodzakelijke stap in een samenleving waarin cybercrime de traditionele criminaliteit in omvang voorbij is gegaan.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

SequriX

Seagate

Wordt een partner