Prijs voor campagne Veilig Zakelijk Internetten
MKB-Nederland heeft een Europese prijs gewonnen met de campagne Veilig Zakelijk Internetten die zij het afgelopen jaar voerde. Doel van de campagne was het informeren en adviseren van het mkb over het bestrijden van cybercrime. Met succes, met name vanwege de innovatieve insteek.
De prijs werd uitgereikt door de EUCPN, een Europees netwerk van overheden voor kennisuitwisseling op het gebied van criminaliteitspreventie. MKB-Nederland is de eerste Nederlandse organisatie die de jaarlijkse prijs krijgt. Vooral het innovatieve karakter trok de aandacht: ondernemers konden kun bedrijf vrijwillige laten hacken om de kwetsbaarheid van hun systeem te testen.
MKB-Nederland startte de campagne in augustus 2015 samen met het ministerie van Veiligheid & Justitie, KPN, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, ECP, ThreadStone, DNG en het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond sloot aan, omdat de bewustwording van het risico onder met name mkb’ers nog achterblijft. Terwijl dit risico grote schadebedragen tot gevolg kan hebben, aldus de verzekeraars.