Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Ajax Systems

Seris

IDIS

Hanwha Vision Europe

Oribi ID Solutions

Distri Company

Traka ASSA ABLOY

Aritech

Alarm Meldnet

Kidde Commercial

Nenova

OSEC

VideoGuard

BHVcertificaat.online

Lobeco

Genetec

VVNL

Kiwa

G4S

Eagle Eye Networks

MOBOTIX

Optex

VBN

CDVI

Sequrix

VAIBS

ARAS

Akuvox

Unii

SOBA

Multiwacht

Trigion

ASSA ABLOY

Gold-IP

SMC Alarmcentrale

Top Security

HID

EAL

PG Security Systems

Hikvision

Brivo

Add Secure

Paxton

Masset

Secusoft

Uniview

Bosch Security Systems

Alphatronics

SmartCell

Avigilon Alta

NetworxConnect

Intrasec

HD Security

Dero Security Products

VEB

NIBHV

ADI

i-Pro

Bydemes

Network Optix

Paraat

Seagate

Milestone

Centurion

Eizo

SmartSD

Service Centrale Nederland

Crown Security Services

Advancis

ASIS

2N

CSL

Regio Control Veldt

Securitas

Connect Security

Privacy en beveiliging veel online supermarkten ondermaats

27 december 2020
Redactie
18:05

Veel supermarktapps en -websites zijn onvoldoende beveiligd en schenden de privacy van klanten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die dertien supermarktketens aan de Privacymeter onderwierp. Ondanks de kritiek passen lang niet alle ketens hun apps en websites aan.

Met negen van de dertien apps en websites bleek volgens de Consumentenbond iets mis. Zo plaatsen de sites van Coop, Deen, Deka, Dirk, Hoogvliet, Jan Linders, Picnic en Spar zonder toestemming advertentiecookies. De apps van Coop, Deen, Jumbo, Jan Linders en Spar delen bovendien stiekem informatie met Facebook. Ook kunnen hackers bij Coop, Dirk, Jan Linders, Plus en Spar met behulp van een zogenoemde ‘brute force attack’ eindeloos wachtwoorden of gebruikersnamen blijven raden. Niet alle winkels doen het slecht. Zo houden de apps en websites van Albert Heijn, Aldi en Lidl zich wel netjes aan de privacyregels. Ook zijn deze voldoende beveiligd.

Niet aangepast
De onderzoekers deelden hun bevindingen in november met de betreffende ketens. Maar dat leidde lang niet altijd tot het gewenste resultaat. Slechts vier supermarkten (Coop, Deka, Jan Linders, Picnic) voerden direct (enige) verbeteringen door. De andere supermarkten lieten weten hun dienst pas later deze maand of zelfs volgend jaar aan te zullen passen. Over die lakse houding van de supermarkten is Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, niet te spreken: “De slechte beveiliging en de manier waarop de supermarkten met de privacy van hun klanten omspringen geeft al te denken, maar de laconieke reactie op onze bevindingen is ronduit zorgelijk. Het is relatief eenvoudig om technische maatregelen te treffen die een brute force attack onmogelijk maken, maar toch kiezen de supermarkten ervoor om dat niet te doen. Terwijl we weten dat veel consumenten op verschillende plekken hetzelfde wachtwoord gebruiken. Door niets te doen, stellen de supermarkten hun klanten willens en wetens bloot aan het risico om gehackt te worden. Met mogelijk verstrekkende gevolgen. Dat vind ik heel kwalijk.”

Meer over het onderzoek is hier te lezen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Videoguard

Seagate

SequriX

Wordt een partner