Beveiliging nieuws

Onze partners

Advancis

EAL

VideoGuard

Centurion

Brivo

GFT

Paraat

Hanwha Vision Europe

VVNL

Bydemes

Alarm Meldnet

MPL

Ajax Systems

Oribi ID Solutions

PG Security Systems

OSEC

SOBA

Crown Security Services

Alphatronics

ASIS

i-Pro

Hikvision

IDIS

Seagate

Lobeco

Akuvox

VAIBS

Paxton

Trigion

2N

CardAccess

Dahua

SmartSD

Boon Edam

Optex

ADI

Gold-IP

Dero Security Products

Secusoft

Securitas

Sequrix

Eizo

SMC Alarmcentrale

Nenova

SmartCell

Regio Control Veldt

G4S

Eagle Eye Networks

Uniview

Unii

DZ Technologies

Traka ASSA ABLOY

Nimo Dog Security

Add Secure

CSL

Top Security

Explicate

Seris

RoSecure

Milestone

Connect Security

ARAS

VEB

NIBHV

20face

CDVI

Genetec

Masset Solutions

HID

Multiwacht

De Beveiligingsjurist

Kiwa

BHVcertificaat.online

Avigilon Alta

Koninklijke Oosterberg

JMB Groep

VBN

Bosch Security Systems

Nimo Drone Security

ASSA ABLOY

NetworxConnect

HD Security

Service Centrale Nederland

Privacy-programma AVROTROS schendt zelf privacy!

18 oktober 2016
Redactie
13:51

Het gisterenavond uitgezonden AVROTROS-programma De Privacytest, blijkt zelf de privacy van nietsvermoedende Instagram-gebruikers te hebben geschonden. Dit meldt nu.nl.

De uitzending die ook op internet stond is offline gehaald. Er wordt eerst gekeken welke aanpassingen nodig zijn om verdere privacyschending te voorkomen. Doel van het programma was het bewust maken van kijkers van de manieren waarop hun privacy gevaar loopt. Daarbij werden voorbeelden getoond, zoals foto’s op Instagram. Daarvoor was echter geen toestemming gevraagd aan de personen die deze foto’s hadden geplaatst. Veel privacygevoelig materiaal was onherkenbaar gemaakt, maar niet alles. Zo waren op social media geplaatste huissleutels nog duidelijk te zien. Volgens de programmamakers kunnen criminelen zo’n foto gebruiken om sleutels na te maken en in te breken. Ook werd een foto van een rijbewijs getoond, waarop het BSN nog leesbaar was. Juist dat wordt gebruikt voor identiteitsfraude. Op TV was het overigens niet leesbaar, maar het was niet moeilijk om na de uitzending de betreffende foto op Instagram te vinden, waarop hij wel scherp stond afgebeeld. De Privacytest werd door 411.000 mensen bekeken, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Effect had de uitzending ook. Want de slachtoffers van de privacyschendingen, hebben direct hun Instagram-accounts opgeheven of op ‘privé’ gezet!

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner