Privacy-programma AVROTROS schendt zelf privacy!
Het gisterenavond uitgezonden AVROTROS-programma De Privacytest, blijkt zelf de privacy van nietsvermoedende Instagram-gebruikers te hebben geschonden. Dit meldt nu.nl.
De uitzending die ook op internet stond is offline gehaald. Er wordt eerst gekeken welke aanpassingen nodig zijn om verdere privacyschending te voorkomen. Doel van het programma was het bewust maken van kijkers van de manieren waarop hun privacy gevaar loopt. Daarbij werden voorbeelden getoond, zoals foto’s op Instagram. Daarvoor was echter geen toestemming gevraagd aan de personen die deze foto’s hadden geplaatst. Veel privacygevoelig materiaal was onherkenbaar gemaakt, maar niet alles. Zo waren op social media geplaatste huissleutels nog duidelijk te zien. Volgens de programmamakers kunnen criminelen zo’n foto gebruiken om sleutels na te maken en in te breken. Ook werd een foto van een rijbewijs getoond, waarop het BSN nog leesbaar was. Juist dat wordt gebruikt voor identiteitsfraude. Op TV was het overigens niet leesbaar, maar het was niet moeilijk om na de uitzending de betreffende foto op Instagram te vinden, waarop hij wel scherp stond afgebeeld. De Privacytest werd door 411.000 mensen bekeken, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Effect had de uitzending ook. Want de slachtoffers van de privacyschendingen, hebben direct hun Instagram-accounts opgeheven of op ‘privé’ gezet!