Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

G4S

SmartSD

Multiwacht

BHVcertificaat.online

ARAS

Advancis

Paxton

Hanwha Vision Europe

VEB

CDVI

EAL

Avigilon Alta

NetworxConnect

Dero Security Products

Bosch Security Systems

DZ Technologies

i-Pro

Masset Solutions

Service Centrale Nederland

Add Secure

Eagle Eye Networks

VAIBS

Akuvox

Top Security

Alphatronics

Traka ASSA ABLOY

Aritech

ASSA ABLOY

Hikvision

SmartCell

HD Security

HID

PG Security Systems

20face

Sequrix

Connect Security

Unii

Optex

CSL

Alarm Meldnet

Oribi ID Solutions

Gold-IP

NIBHV

Regio Control Veldt

Nenova

Kiwa

Explicate

Brivo

Trigion

VideoGuard

Uniview

VBN

Paraat

SOBA

Eizo

ASIS

ADI

Bydemes

SMC Alarmcentrale

IDIS

VVNL

Seris

Securitas

Network Optix

Seagate

Ajax Systems

Centurion

2N

OSEC

Crown Security Services

Milestone

CardAccess

Lobeco

Secusoft

Genetec

Privacy-programma AVROTROS schendt zelf privacy!

18 oktober 2016
Redactie
13:51

Het gisterenavond uitgezonden AVROTROS-programma De Privacytest, blijkt zelf de privacy van nietsvermoedende Instagram-gebruikers te hebben geschonden. Dit meldt nu.nl.

De uitzending die ook op internet stond is offline gehaald. Er wordt eerst gekeken welke aanpassingen nodig zijn om verdere privacyschending te voorkomen. Doel van het programma was het bewust maken van kijkers van de manieren waarop hun privacy gevaar loopt. Daarbij werden voorbeelden getoond, zoals foto’s op Instagram. Daarvoor was echter geen toestemming gevraagd aan de personen die deze foto’s hadden geplaatst. Veel privacygevoelig materiaal was onherkenbaar gemaakt, maar niet alles. Zo waren op social media geplaatste huissleutels nog duidelijk te zien. Volgens de programmamakers kunnen criminelen zo’n foto gebruiken om sleutels na te maken en in te breken. Ook werd een foto van een rijbewijs getoond, waarop het BSN nog leesbaar was. Juist dat wordt gebruikt voor identiteitsfraude. Op TV was het overigens niet leesbaar, maar het was niet moeilijk om na de uitzending de betreffende foto op Instagram te vinden, waarop hij wel scherp stond afgebeeld. De Privacytest werd door 411.000 mensen bekeken, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Effect had de uitzending ook. Want de slachtoffers van de privacyschendingen, hebben direct hun Instagram-accounts opgeheven of op ‘privé’ gezet!

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Videoguard

Seagate

Aritech

Suricat

SequriX

Wordt een partner