Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Advancis

Hanwha Vision Europe

Multiwacht

VEB

VAIBS

HD Security

SMC Alarmcentrale

Centurion

MOBOTIX

Regio Control Veldt

Secusoft

BHVcertificaat.online

Sequrix

Lobeco

Seagate

Eizo

SmartCell

CSL

VVNL

Intrasec

OSEC

i-Pro

ARAS

Securitas

Distri Company

G4S

Service Centrale Nederland

Hikvision

Seris

Nenova

Uniview

Crown Security Services

Masset Solutions

Traka ASSA ABLOY

Aritech

Optex

Paraat

SOBA

PG Security Systems

Ajax Systems

VBN

Kiwa

Alarm Meldnet

Add Secure

2N

Top Security

Milestone

Bydemes

Oribi ID Solutions

Network Optix

Akuvox

Bosch Security Systems

NIBHV

VideoGuard

Eagle Eye Networks

Gold-IP

CDVI

NetworxConnect

Trigion

HID

Avigilon Alta

Genetec

Alphatronics

ADI

Dero Security Products

Paxton

SmartSD

Connect Security

Unii

Brivo

ASIS

ASSA ABLOY

IDIS

EAL

Privacywaakhond pakt spionerende cookiebanners aan

7 februari 2024
Redactie
09:12

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat in 2024 vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor (tracking) cookies of andere volgsoftware. In de praktijk gebruiken organisaties namelijk regelmatig misleidende cookiebanners, waarop bijvoorbeeld bepaalde knoppen zijn verborgen.

Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP: “Met volgsoftware of tracking cookies kunnen organisaties meekijken naar jouw internetgedrag. Dat mag niet zomaar, want wat je op internet doet is heel persoonlijk. Een organisatie mag dat alleen bijhouden als je er expliciet mee akkoord gaat. En je moet de mogelijkheid hebben om deze volgsoftware te weigeren, zonder dat dit nadelig voor je uitpakt.”

Gerichte advertenties
Websites kunnen functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies gebruiken. Organisaties verwerken met cookies vaak persoonsgegevens. Bijvoorbeeld informatie over welke andere websites of apps mensen bezoeken, op welke links zij klikken en wat hun zoekopdrachten zijn. Daarmee is het voor organisaties onder meer mogelijk om bezoekers te profileren en identificeren en deze persoonsgegevens bijvoorbeeld te gebruiken om gerichte advertenties te tonen. Organisaties moeten zich hierbij houden aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Misleidende cookiebanners
Het is belangrijk dat mensen bij het bezoeken van websites grip houden op hun persoonsgegevens. Met heldere informatie over het gebruik van cookies kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om toestemming te geven of niet. Organisaties moeten daarom zorgen voor een cookiebanner die voldoet aan de wettelijke eisen.
Daar hoort ook bij dat organisaties moeten wegblijven van misleidende manieren om toestemming te krijgen voor cookies. Bijvoorbeeld door de knop om te weigeren minder goed zichtbaar te maken en vinkjes voor ‘accepteren’ automatisch aan te zetten. Of door impliciet uit te gaan van toestemming als de bezoeker verder gaat naar de website.

Correcte cookiebanners
De AP licht een aantal belangrijke aspecten van cookiebanners uit. Deze vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner:

  • geef informatie over het doel;
  • zet vinkjes niet automatisch aan;
  • gebruik duidelijke tekst;
  • zet verschillende keuzes op één laag;
  • verberg bepaalde keuzes niet;
  • laat iemand niet extra klikken;
  • gebruik geen onopvallende link in de tekst;
  • wees helder over het intrekken van toestemming;
  • verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang.

Uitleg en voorbeelden bij deze vuistregels zijn te vinden op de website van de AP.

Onderzoek door de AP
Vragen organisaties niet op de juiste manier toestemming voor het plaatsen van cookies en andere volgsoftware? Dan kan de AP onderzoek doen en handhaven, bijvoorbeeld door een boete op te leggen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Distri Company

Videoguard

Suricat

Aritech

Seagate

Wordt een partner