Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Seris

CSL

G4S

Regio Control Veldt

Lobeco

NIBHV

Gold-IP

Avigilon Alta

Top Security

OSEC

Crown Security Services

Milestone

Uniview

HD Security

Nenova

Masset Solutions

20face

VAIBS

Hikvision

Eagle Eye Networks

Ajax Systems

Nimo Drone Security

Genetec

Dero Security Products

Securitas

ASSA ABLOY

CDVI

ASIS

Oribi ID Solutions

Paxton

EAL

PG Security Systems

BHVcertificaat.online

Connect Security

VideoGuard

Nimo Dog Security

ADI

Explicate

Sequrix

CardAccess

Alarm Meldnet

Secusoft

SOBA

IDIS

Hanwha Vision Europe

VBN

SmartCell

Unii

HID

Bosch Security Systems

JMB Groep

2N

GFT

i-Pro

Eizo

Centurion

Brivo

Paraat

Seagate

Add Secure

DZ Technologies

Optex

SMC Alarmcentrale

Multiwacht

Service Centrale Nederland

Traka ASSA ABLOY

VEB

Alphatronics

NetworxConnect

VVNL

Bydemes

Kiwa

ARAS

De Beveiligingsjurist

Akuvox

Trigion

SmartSD

RoSecure

Advancis

Privacywaakhond pakt spionerende cookiebanners aan

7 februari 2024
Redactie
09:12

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat in 2024 vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor (tracking) cookies of andere volgsoftware. In de praktijk gebruiken organisaties namelijk regelmatig misleidende cookiebanners, waarop bijvoorbeeld bepaalde knoppen zijn verborgen.

Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP: “Met volgsoftware of tracking cookies kunnen organisaties meekijken naar jouw internetgedrag. Dat mag niet zomaar, want wat je op internet doet is heel persoonlijk. Een organisatie mag dat alleen bijhouden als je er expliciet mee akkoord gaat. En je moet de mogelijkheid hebben om deze volgsoftware te weigeren, zonder dat dit nadelig voor je uitpakt.”

Gerichte advertenties
Websites kunnen functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies gebruiken. Organisaties verwerken met cookies vaak persoonsgegevens. Bijvoorbeeld informatie over welke andere websites of apps mensen bezoeken, op welke links zij klikken en wat hun zoekopdrachten zijn. Daarmee is het voor organisaties onder meer mogelijk om bezoekers te profileren en identificeren en deze persoonsgegevens bijvoorbeeld te gebruiken om gerichte advertenties te tonen. Organisaties moeten zich hierbij houden aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Misleidende cookiebanners
Het is belangrijk dat mensen bij het bezoeken van websites grip houden op hun persoonsgegevens. Met heldere informatie over het gebruik van cookies kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om toestemming te geven of niet. Organisaties moeten daarom zorgen voor een cookiebanner die voldoet aan de wettelijke eisen.
Daar hoort ook bij dat organisaties moeten wegblijven van misleidende manieren om toestemming te krijgen voor cookies. Bijvoorbeeld door de knop om te weigeren minder goed zichtbaar te maken en vinkjes voor ‘accepteren’ automatisch aan te zetten. Of door impliciet uit te gaan van toestemming als de bezoeker verder gaat naar de website.

Correcte cookiebanners
De AP licht een aantal belangrijke aspecten van cookiebanners uit. Deze vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner:

  • geef informatie over het doel;
  • zet vinkjes niet automatisch aan;
  • gebruik duidelijke tekst;
  • zet verschillende keuzes op één laag;
  • verberg bepaalde keuzes niet;
  • laat iemand niet extra klikken;
  • gebruik geen onopvallende link in de tekst;
  • wees helder over het intrekken van toestemming;
  • verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang.

Uitleg en voorbeelden bij deze vuistregels zijn te vinden op de website van de AP.

Onderzoek door de AP
Vragen organisaties niet op de juiste manier toestemming voor het plaatsen van cookies en andere volgsoftware? Dan kan de AP onderzoek doen en handhaven, bijvoorbeeld door een boete op te leggen.

Deel dit artikel via:

Vlog 8

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner