Rabobank verdenkt 10.000 klanten per maand van witwassen
Rabobank neemt elke maand afscheid van ongeveer 10.000 klanten die volgens de bank een verhoogd risico op witwassen vormen. Dit aantal steeg de afgelopen twee jaar sterk; eerder werden maandelijks slechts duizend klanten geweigerd. Hoewel er vaak geen hard bewijs van criminaliteit is, geven sommige klanten de bank een ‘vervelend gevoel’ en worden daarom geweerd, aldus Follow the Money.
Philippe Vollot, de bestuurder van Rabobank die verantwoordelijk is voor de bestrijding van economische criminaliteit, licht dit beleid toe in een video die in september werd gemaakt en recentelijk gepubliceerd is door Follow the Money. Vollot begon in oktober 2022 bij de bank en benadrukt dat de bank nu veel beter is in het identificeren van risicovolle klanten. Hij is trots op het team dat verantwoordelijk is voor deze zogenoemde ‘offboarding’. Hoewel het niet altijd om criminele activiteiten gaat, wil de bank geen zaken doen met klanten die buiten hun risicobereidheid vallen.
Verscherpt toezicht
Vollot geeft geen specifieke voorbeelden van welke klanten zijn geweigerd, maar geeft aan dat klanten waarvan het zakelijke profiel of de financiële stromen niet goed te begrijpen zijn, een te groot risico vormen. Banken letten hierbij doorgaans op ongebruikelijke transacties of geldstromen naar verdachte landen, zoals Iran.
Rabobank is zelf onder verscherpt toezicht komen te staan vanwege tekortschietende maatregelen tegen witwassen. In 2018 kreeg de bank hiervoor een boete van 1 miljoen euro en werd verplicht om haar processen vóór april 2020 op orde te hebben. Dit lukte echter niet, waarna een extra boete van een half miljoen euro volgde. In december 2022 werd zelfs een strafrechtelijk onderzoek naar de bank gestart door het Openbaar Ministerie vanwege mogelijke overtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).