‘Reorganisatie beveiliging maakt Schiphol duurder’
De geplande reorganisatie van de beveiliging op Schiphol zal mogelijk leiden tot hogere ticketprijzen en langere wachttijden, schrijft De Telegraaf. Schiphol wil het aantal beveiligingsbedrijven terugbrengen van vijf naar drie en daarbij een belang (25%) nemen in deze drie bedrijven. Volgens insiders zal minder concurrentie leiden tot hogere kosten voor beveiliging, wat luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk zullen doorberekenen aan passagiers.
Hoewel Schiphol de hogere kosten niet ontkent, benadrukt een woordvoerder dat kostenverhogingen ‘niet noodzakelijk’ zijn en dat kwaliteit en prijs in balans moeten blijven. De verandering zou ook onrust onder beveiligingspersoneel veroorzaken. Vakbond CNV ontvangt naar eigen zeggen boze reacties van beveiligers die vrezen voor veranderingen in roosters en arbeidsomstandigheden. Hoewel Schiphol aangeeft dat beveiligers hun baan kunnen behouden met hetzelfde salaris en voorwaarden, maken sommige beveiligers zich zorgen over de impact op hun privéleven en dreigen sommigen zelfs hun baan op te zeggen. Volgens CNV-bestuurder Erik Maas kan een vertrek van beveiligers leiden tot personeelsgebrek, wat direct tot langere wachtrijen voor reizigers kan leiden.
Oud zeer
Daarnaast bestaat er veel oud zeer bij de beveiligers. Tijdens de vorige aanbesteding in 2014 werden beloftes gedaan over behoud van roosters en salarissen, maar die werden destijds niet nagekomen. Beveiligers vrezen een herhaling van deze situatie, met gevolgen voor hun werk- en privésituatie.
Aan de andere kant wordt Schiphols nieuwe langetermijnvisie over het behoud van kwaliteit door sommige betrokkenen gewaardeerd. De vakbonden twijfelen echter of deze ingrijpende reorganisatie echt noodzakelijk is. Ze vrezen dat Schiphol met deze stap in de toekomst mogelijk de volledige controle over de beveiliging wil overnemen, wat ook voor andere sectoren, zoals de bagageafhandeling, gevolgen zou kunnen hebben. Volgens Schiphol blijft de beveiligingsdienstverlening de komende tien jaar via aanbestedingen toegankelijk voor andere bedrijven. Nieuwe contractanten zullen toetreden tot de vennootschap waarin Schiphol een belang heeft, maar de luchthaven benadrukt dat het geen dividend uit deze samenwerking wil trekken.