Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

HID

i-Pro

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

Hanwha Vision Europe

Lobeco

ASSA ABLOY

G4S

CSL

Sequrix

Connect Security

EAL

Secusoft

IDIS

Regio Control Veldt

Uniview

VideoGuard

Seris

ADI

Intrasec

Kiwa

Centurion

NetworxConnect

Oribi ID Solutions

Dero Security Products

SmartSD

BHVcertificaat.online

Bosch Security Systems

Eagle Eye Networks

Genetec

Optex

Traka ASSA ABLOY

Brivo

MOBOTIX

VEB

Ajax Systems

Advancis

Distri Company

Eizo

Unii

NIBHV

VBN

Multiwacht

Alarm Meldnet

Securitas

Hikvision

Aritech

2N

Top Security

Trigion

Add Secure

Network Optix

Bydemes

Seagate

VAIBS

Crown Security Services

CDVI

ARAS

Gold-IP

Avigilon Alta

HD Security

Alphatronics

VVNL

Masset Solutions

PG Security Systems

SOBA

SmartCell

OSEC

ASIS

Akuvox

Paxton

Paraat

Nenova

Milestone

‘Reorganisatie beveiliging maakt Schiphol duurder’

7 november 2024
Redactie
07:08

De geplande reorganisatie van de beveiliging op Schiphol zal mogelijk leiden tot hogere ticketprijzen en langere wachttijden, schrijft De Telegraaf. Schiphol wil het aantal beveiligingsbedrijven terugbrengen van vijf naar drie en daarbij een belang (25%) nemen in deze drie bedrijven. Volgens insiders zal minder concurrentie leiden tot hogere kosten voor beveiliging, wat luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk zullen doorberekenen aan passagiers.

Hoewel Schiphol de hogere kosten niet ontkent, benadrukt een woordvoerder dat kostenverhogingen ‘niet noodzakelijk’ zijn en dat kwaliteit en prijs in balans moeten blijven. De verandering zou ook onrust onder beveiligingspersoneel veroorzaken. Vakbond CNV ontvangt naar eigen zeggen boze reacties van beveiligers die vrezen voor veranderingen in roosters en arbeidsomstandigheden. Hoewel Schiphol aangeeft dat beveiligers hun baan kunnen behouden met hetzelfde salaris en voorwaarden, maken sommige beveiligers zich zorgen over de impact op hun privéleven en dreigen sommigen zelfs hun baan op te zeggen. Volgens CNV-bestuurder Erik Maas kan een vertrek van beveiligers leiden tot personeelsgebrek, wat direct tot langere wachtrijen voor reizigers kan leiden.

Oud zeer
Daarnaast bestaat er veel oud zeer bij de beveiligers. Tijdens de vorige aanbesteding in 2014 werden beloftes gedaan over behoud van roosters en salarissen, maar die werden destijds niet nagekomen. Beveiligers vrezen een herhaling van deze situatie, met gevolgen voor hun werk- en privésituatie.
Aan de andere kant wordt Schiphols nieuwe langetermijnvisie over het behoud van kwaliteit door sommige betrokkenen gewaardeerd. De vakbonden twijfelen echter of deze ingrijpende reorganisatie echt noodzakelijk is. Ze vrezen dat Schiphol met deze stap in de toekomst mogelijk de volledige controle over de beveiliging wil overnemen, wat ook voor andere sectoren, zoals de bagageafhandeling, gevolgen zou kunnen hebben. Volgens Schiphol blijft de beveiligingsdienstverlening de komende tien jaar via aanbestedingen toegankelijk voor andere bedrijven. Nieuwe contractanten zullen toetreden tot de vennootschap waarin Schiphol een belang heeft, maar de luchthaven benadrukt dat het geen dividend uit deze samenwerking wil trekken.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Videoguard

Aritech

Suricat

SequriX

Distri Company

Wordt een partner