Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Centurion

VVNL

IDIS

NetworxConnect

Hikvision

Paxton

Oribi ID Solutions

Unii

Add Secure

Lobeco

BHVcertificaat.online

Genetec

G4S

Service Centrale Nederland

Kiwa

SmartSD

i-Pro

VBN

Dero Security Products

Connect Security

Trigion

VAIBS

Avigilon Alta

Akuvox

Uniview

MOBOTIX

NIBHV

Masset

Aritech

Multiwacht

Bydemes

Eizo

Hanwha Vision Europe

Alphatronics

PG Security Systems

VEB

Advancis

Paraat

Regio Control Veldt

ADI

ASIS

Intrasec

Nenova

Bosch Security Systems

Top Security

Ajax Systems

SmartCell

Sequrix

ARAS

Gold-IP

Distri Company

Seris

Eagle Eye Networks

Seagate

HD Security

Traka ASSA ABLOY

CDVI

Secusoft

VideoGuard

Optex

Milestone

Securitas

HID

SMC Alarmcentrale

SOBA

CSL

Network Optix

Crown Security Services

Alarm Meldnet

OSEC

Kidde Commercial

Brivo

EAL

ASSA ABLOY

2N

Risicomodel om diefstal van auto’s terug te dringen

27 november 2023
Redactie
15:26

Hoewel veel verzekeraars voor auto’s in het hogere segment het CCV Voertuigbeveiligingskeurmerk eisen, zijn deze voertuigen niet verantwoordelijk voor de hoogste schadeclaims bij verzekeraars. Het CCV heeft een effectief risicomodel ontwikkeld om autodiefstallen terug te dringen.

Verzekeraars zien een aanzienlijke daling van de schadelast dankzij het keurmerk van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Herman Dooijewaard, adviseur Keurmerken bij het CCV, onthult in het kantoor in Utrecht de diefstalstatistieken van personenauto’s. Uit gegevens van de eerste zes maanden van dit jaar blijkt dat vooral Toyota RAV4’s het doelwit waren van diefstallen, gevolgd door de Golf en Polo van Volkswagen. De Toyota C-HR staat op de vierde plaats van meest gestolen voertuigen.

Risicomodel
In samenwerking met verzekeraars heeft het CCV op basis van deze cijfers een risicomodel ontwikkeld. Dit model onthult het risicobedrag per auto per jaar. Voertuigen met het hoogste risicobedrag worden gecategoriseerd in de risicoklasse Hoog of Zeer Hoog.
De vervangingswaarde van zowel de Toyota RAV4 als de C-HR bedraagt ongeveer 35.000 euro. Echter, vanwege het hoge diefstalrisico worden veel uitvoeringen van deze modellen geclassificeerd in de risicoklasse Zeer Hoog. Dit leidt soms tot risicobedragen van enkele duizenden euro’s per voertuig per jaar, specifiek voor bepaalde uitvoeringen.
Opvallend is het feit dat veel verzekeraars beveiliging met het CCV-keurmerk enkel vereisen voor voertuigen met een waarde van 75.000 euro of meer. Dit terwijl het daadwerkelijke risicobedrag per voertuig voor veel van die duurdere auto’s aanzienlijk lager ligt, volgens Dooijewaard.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Seagate

Suricat

SequriX

Videoguard

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner