Risicomodel om diefstal van auto’s terug te dringen
Hoewel veel verzekeraars voor auto’s in het hogere segment het CCV Voertuigbeveiligingskeurmerk eisen, zijn deze voertuigen niet verantwoordelijk voor de hoogste schadeclaims bij verzekeraars. Het CCV heeft een effectief risicomodel ontwikkeld om autodiefstallen terug te dringen.
Verzekeraars zien een aanzienlijke daling van de schadelast dankzij het keurmerk van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Herman Dooijewaard, adviseur Keurmerken bij het CCV, onthult in het kantoor in Utrecht de diefstalstatistieken van personenauto’s. Uit gegevens van de eerste zes maanden van dit jaar blijkt dat vooral Toyota RAV4’s het doelwit waren van diefstallen, gevolgd door de Golf en Polo van Volkswagen. De Toyota C-HR staat op de vierde plaats van meest gestolen voertuigen.
Risicomodel
In samenwerking met verzekeraars heeft het CCV op basis van deze cijfers een risicomodel ontwikkeld. Dit model onthult het risicobedrag per auto per jaar. Voertuigen met het hoogste risicobedrag worden gecategoriseerd in de risicoklasse Hoog of Zeer Hoog.
De vervangingswaarde van zowel de Toyota RAV4 als de C-HR bedraagt ongeveer 35.000 euro. Echter, vanwege het hoge diefstalrisico worden veel uitvoeringen van deze modellen geclassificeerd in de risicoklasse Zeer Hoog. Dit leidt soms tot risicobedragen van enkele duizenden euro’s per voertuig per jaar, specifiek voor bepaalde uitvoeringen.
Opvallend is het feit dat veel verzekeraars beveiliging met het CCV-keurmerk enkel vereisen voor voertuigen met een waarde van 75.000 euro of meer. Dit terwijl het daadwerkelijke risicobedrag per voertuig voor veel van die duurdere auto’s aanzienlijk lager ligt, volgens Dooijewaard.