Rode Kruis: Coronacrisis grootste hulpactie sinds waternoodsramp
Het Nederlandse Rode Kruis voert tijdens deze coronacrisis de grootste hulpoperatie uit in het Nederlandse Koninkrijk sinds de Watersnoodramp in 1953. Deze hulp gaat het Rode Kruis het komende jaar naar schatting ruim 30 miljoen euro kosten.
De hulporganisatie zet zich in om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en de meest kwetsbaren en zieken te helpen in Nederland en op de Caribische eilanden. De hulporganisatie verwacht dat een groep van minstens enkele honderdduizenden in nood komt de komende tijd. Om de activiteiten het komende jaar te kunnen voortzetten en uit te breiden heeft de organisatie 30 miljoen euro nodig. Hulpverleners van het Rode Kruis zijn al weken actief om zorgverleners te ondersteunen en de meest kwetsbaren te helpen. De noodhulporganisatie heeft voor steun aan deze hulpverlening giro 7244 open staan.
Ongekende krachtsinspanning
“De afgelopen weken heeft Nederland een ongekende krachtsinspanning geleverd om het coronavirus de kop in te drukken”, zegt Marieke van Schaik, directeur van het Rode Kruis. “Samen hebben we het schip drijvende gehouden en voorlopig zijn we daar nog niet mee klaar. We moeten zorgen dat we als samenleving goed door deze crisis komen. Dat ons zorgpersoneel overeind blijft en dat de meest kwetsbaren niet buiten de boot vallen. Nu niet, volgende week niet en ook over drie maanden niet.” De hulporganisatie heeft de afgelopen weken een groot aantal verzoeken gekregen om hulp te verlenen en voorziet dat haar steun aan zorginstellingen en de meest kwetsbaren nog maanden nodig zal zijn.
Hulpverlening
Vanaf het begin van de coronacrisis zet het Rode Kruis zich in voor ondersteuning van zorgpersoneel. Al meer dan 2.800 vrijwilligers werden ingezet om GGD’s, huisartsenposten, ziekenhuizen, zorghotels en ambulancediensten te ontlasten. Ook ondersteunt het Rode Kruis bij de opvang van daklozen. Naast steun aan zorginstellingen biedt het Rode Kruis hulp aan de meest kwetsbaren in Nederland. Zo deelt het Rode Kruis boodschappenkaarten uit aan kwetsbare groepen als arbeidsmigranten, ongedocumenteerden en anderen die nog geen andere hulp krijgen, maar geen inkomsten hebben door het virus. Samen met boeren zorgt het Rode Kruis ook voor voedselboxen voor dezelfde doelgroep. Het Rode Kruis heeft een telefonische hulplijn geopend waar mensen terechtkunnen voor een luisterend oor, advies of een verzoek om praktische hulp. Vrijwilligers helpen bijvoorbeeld met het doen van boodschappen of het uitlaten van de hond, voor mensen die dat in deze tijd niet kunnen. Sinds deze week ondersteunt het Rode Kruis tevens met het doen van coronatesten in opdracht van huisartsen in de regio Den Haag.
Cariben
Ook de zes Caribische afdelingen van het Rode Kruis zijn actief. Een groot deel van de bevolking op de eilanden verkrijgt normaal gesproken zijn inkomsten uit de toeristische sector. Door het coronavirus is de toerisme-industrie ineen gestort en is er geen werk meer in deze branche. Het Rode Kruis verwacht dat dit langdurige effecten zal hebben. Het Rode Kruis helpt mensen met basislevensbehoeften. Zo delen vrijwilligers op Aruba, Sint-Maarten, Curaçao en Saba eten uit en wordt op alle eilanden voorlichting gegeven over het voorkomen van verspreiding van het virus. Ook zijn er groepen op de eilanden die dicht op elkaar leven en in een aantal gevallen minder goed toegang hebben tot stromend water en zeep. Het Rode Kruis geeft psychosociale hulp, helpt op gebied van hygiëne, water en sanitatie en medische ondersteuning. Voor de hulpverlening op de eilanden verwacht het Rode Kruis voorlopig minimaal 19 miljoen euro nodig te hebben voor het komende jaar.
Schatting
Het Rode Kruis heeft op basis van scenario’s een schatting gemaakt van de kosten die gemaakt moeten worden voor het voortzetten en uitbreiden van de hulpverlening. Er zijn hulpmiddelen nodig zoals veldbedden, dekens, hygiënekits, voedselboxen en beschermings- en desinfectiemiddelen en spatschermen. Voorlichting en communicatie blijft ook van belang, bijvoorbeeld voor het in de lucht houden van de hulplijnen. Tenslotte moeten hulpverleners getraind worden en acties gecoördineerd. Hiermee kunnen Rode Kruis hulpverleners de zorgmedewerkers blijven ondersteunen en kwetsbare mensen in ons Koninkrijk blijven helpen.