Roosterwijziging G4S beveiligers Schiphol in samenspraak
Volgens G4S Aviation Security leiden de roosterwijzigingen die zij eerder wilde doorvoeren tot een forse verzwaring van de werkbelasting en een nog grotere flexibiliteit voor de beveiligers.
G4S wilde de roosterwijzigingen doorvoeren naar aanleiding van de nieuwe indeling van de beveiliging op Schiphol vanaf 3 juni 2015. Dat deze wijziging er aan zat te komen, wist het beveiligingsbedrijf al sinds vorig jaar. Eind januari werd een voorstel voor wijzigingen massaal afgewezen door de mensen op de vloer. De roosterwijzigingen worden nu uitgesteld en gaan in samenspraak met de mensen van de werkvloer gemaakt worden. Met deze stap heeft de directie van G4S Aviation Security gehoor gegeven aan de zorgen van de mensen.
Op de luchthaven Schiphol wordt het fouilleren van passagiers en medewerkers door particuliere beveiligingsbedrijven gedaan. Sinds het beveiligingswerk is uitbesteed wordt de werkdruk steeds hoger, roosters steeds flexibeler en werkomstandigheden steeds ongezonder. Volgens beveiliger Dirk Jan Leentvaar zijn de medewerkers het zat en maken ze zich zorgen over de kwaliteit van het werk. De beveiligers voelen zich volgens hem geen gastheer zoals Schiphol wenst, maar specialisten die beveiligen. En hierin neemt Schiphol de beveiligers niet serieus.
Op de beveiliging wordt bij elke nieuwe aanbesteding weer bezuinigd, zegt vakbond FNV. Beveiligingsbedrijven worden uitgedaagd om hun diensten voor een zo laag mogelijke prijs aan te bieden. De winst die er op Schiphol wordt gemaakt, gaat niet naar de beveiligers. Die moeten het steeds minder doen. In februari werd er door het kabinet 128 miljoen euro vrijgemaakt voor de veiligheidsdiensten in Nederland. De particuliere beveiliging op Schiphol werd hierbij overgeslagen.