Ruim 2 jaar voor KPN’er die klantgegevens deelde met criminelen
Een 21-jarige KPN-medewerker is veroordeeld tot 28 maanden gevangenisstraf, waarvan acht maanden voorwaardelijk, voor het delen van klantgegevens met criminelen. Deze gegevens werden gebruikt voor bankhelpdeskfraude, waarbij voornamelijk oudere mensen werden opgelicht.
De man maakte tijdens zijn werk bij KPN foto’s van klantgegevens en deelde deze via Telegram en andere chatplatforms. Op zijn telefoon werden meer dan zeshonderd foto’s met persoonsgegevens en een belscript voor fraude aangetroffen. In totaal had hij toegang tot de gegevens van 679 KPN-klanten.
De fraude kwam aan het licht nadat een oudere KPN-klant werd opgelicht door iemand die zich voordeed als een KPN-medewerker. Het slachtoffer verloor geld en sieraden. KPN onderzocht het incident en ontdekte dat de medewerker de klantgegevens buiten werktijd had geraadpleegd, om vijf uur ’s ochtends. Dit was ongebruikelijk en verdacht.
Eerdere veroordeling
Verdere analyse toonde aan dat het account van de verdachte vaak gegevens van klanten uit de jaren ’30 en ’40 opzocht. KPN waarschuwde de betrokken klanten, wat leidde tot 26 meldingen van (pogingen tot) bankhelpdeskfraude.
Naast deze fraude was de man ook betrokken bij Marktplaatsfraude, waarbij hij betaald werd voor goederen die hij nooit leverde. De rechtbank in Amsterdam benadrukte dat de verdachte meerdere keren fraude pleegde om financieel voordeel te behalen. Zijn eerdere veroordeling voor vermogensdelicten woog ook zwaar mee in het vonnis. Vanwege de ernst en omvang van zijn daden achtte de rechtbank een gevangenisstraf van 28 maanden, waarvan acht maanden voorwaardelijk, passend.