Schiphol start vennootschappen met drie beveiligingsbedrijven

Schiphol zet een belangrijke stap in nauwere samenwerking met beveiligingsbedrijven door nieuwe vennootschappen met hen op te richten. Per vennootschap bezit Schiphol 25 procent van de aandelen en het beveiligingsbedrijf 75 procent. Drie beveiligingsbedrijven zullen via een Europese aanbesteding worden gekozen. De luchthaven wil hiermee de kwaliteit van het werk en de samenwerking op lange termijn waarborgen.
In de afgelopen periode zijn er veel veranderingen doorgevoerd bij de beveiliging, zoals betere samenwerking bij het werven van personeel, extra trainingen, verbeterde rustruimtes en meer aandacht voor de werkomstandigheden van medewerkers. Om deze veranderingen blijvend te maken, vindt Schiphol een herziening van het huidige werkmodel nodig. De luchthaven wil daarbij inzetten op langdurige contracten met beveiligingsbedrijven, gericht op een nauwe, transparante samenwerking. In een strategische herstructurering zal Schiphol het aantal beveiligingsbedrijven terugbrengen van vijf naar drie. Dit betekent dat de indeling van de werkgebieden zal worden aanpast. Hierdoor worden bijvoorbeeld ook de loopafstanden korter en krijgen de beveiligers meer mogelijkheden voor afwisselend werk.
Nieuwe vennootschappen
Na de definitieve keuze voor drie beveiligingsbedrijven wordt per bedrijf een nieuwe besloten vennootschap opgericht, waarvan Schiphol 25 procent en het beveiligingsbedrijf 75 procent van de aandelen bezit. Beveiligers en werknemers van beveiligingsbedrijven die op de luchthaven werken zullen in dienst treden bij de drie nieuwe vennootschappen. Samen met bonden en beveiligingsbedrijven zorgt Schiphol voor een veilige en prettige werkomgeving.
De nieuwe contracten zullen deze aanpassingen bevatten, waarbij van alle partijen verlangd wordt dat zij blijvend zullen investeren in de kwaliteit van dienstverlening, bijvoorbeeld door nieuwe opleidingen en innovatieve oplossingen. Volgens de wet moet Schiphol voor grote contracten een Europese aanbesteding doen, zodat alle geschikte beveiligingsbedrijven binnen de EU een eerlijke kans krijgen.
Langetermijnsamenwerking
Schiphol wil een langdurig partnerschap aangaan. Hierbij staan goede arbeidsomstandigheden en -voorwaarden voor beveiligers centraal. De luchthaven wil dat beveiligers goed, veilig en met plezier kunnen werken. “Ik ben enorm trots op de vooruitgang die we het afgelopen jaar hebben geboekt bij Schiphol Security. We hebben hard gewerkt om de werkomstandigheden te verbeteren en deze aanbesteding is een belangrijke stap om deze verbeteringen te verstevigen en verder uit te breiden. Ik heb regelmatig met onze beveiligers gesproken om hun wensen en behoeften te begrijpen. Hun feedback is van onschatbare waarde geweest en we hebben deze zoveel mogelijk meegenomen. Ons doel is om een veilige, gezonde en plezierige werkomgeving te creëren waar iedereen met voldoening kan werken”, zegt Philip van Noort, directeur Schiphol Security.
Aanbestedingsfases
Vanaf 4 november 2024 kunnen beveiligingsbedrijven zich aanmelden voor de nieuwe aanbesteding van Schiphol. Schiphol kiest dan aan de hand van selectiecriteria welke bedrijven door mogen naar de volgende ronde.
In februari 2025 krijgen de geselecteerde bedrijven documenten met de eisen voor het contract.
In september 2025 zal Schiphol de opdrachten gunnen aan de drie winnaars van de aanbesteding. Deze bedrijven bereiden zich vervolgens voor op de start van de nieuwe contracten.
In februari 2026 beginnen de gecontracteerde bedrijven met hun beveiligingswerk volgens de nieuwe afspraken.
Belangrijk onderdeel van het nieuwe werkmodel is de genoemde aangepaste perceelindeling, waarbij de terminal wordt opgedeeld in drie gebieden. Schiphol begrijpt het gevoel van onzekerheid dat dit met zich meebrengt voor beveiligers, maar benadrukt dat behoud van banen en goede arbeidsvoorwaarden voorop staan.
tk
“Dit is echt een stap in de goede richting”, constateert CNV-onderhandelaar Erik Maas. “We hopen dat hiermee een eind komt aan de race naar de bodem. Schiphol laat hiermee zien dat ze meer verantwoordelijkheid wil nemen. De luchthaven wordt straks meer werkgever in plaats van alleen opdrachtgever. Dat is een wezenlijk verschil. Het komt een eind in de buurt van onze eerdere oproep om een eind te maken aan de race naar de bodem, waarbij beveiligingsbedrijven elkaar kapot concurreren. We hopen dat deze stap goed uitpakt. Zeker als het leidt tot langdurige samenwerkingen met beveiligingsbedrijven, want dat zorgt voor rust en zekerheid.”
Vakbond CNV houdt wel de nodige zorgen over hoe de aanbesteding straks precies uitpakt voor de beveiligers. “De vorige tender liep uit op een chaos. Dat willen we niet nog een keer, daar hebben we Schiphol ook voor gewaarschuwd”, zegt Maas. “Toch zijn veel beveiligers er zeker niet gerust op. De beveiliging van de luchthaven wordt straks in drie grote stukken gehakt. Het betekent misschien de overstap naar een ander bedrijf, met andere afspraken, collega’s en roosters. We drukken Schiphol daarom op het hart om die zorgen serieus te nemen. Gelukkig neemt Schiphol ruim de tijd, want de nieuwe aanbesteding wordt pas effectief in februari 2026. Maar dan moet Schiphol die tijd ook echt goed benutten, om de overgang voor alle beveiligers zo soepel mogelijk te laten verlopen.”
Momenteel werken op Schiphol ruim 5.000 beveiligers, verspreid over vijf verschillende beveiligingsbedrijven: G4S, Securitas, I-Sec, CTSN en Trigion.









































































































