Beveiliging nieuws

Onze partners

Nimo Dog Security

Boon Edam

Unii

Nimo Drone Security

Paxton

Paraat

G4S

Koninklijke Oosterberg

ASSA ABLOY

2N

Genetec

SmartSD

Bosch Security Systems

Masset Solutions

VEB

20face

OSEC

Hikvision

HID

i-Pro

Service Centrale Nederland

Connect Security

CSL

Avigilon Alta

Advancis

EAL

Explicate

Crown Security Services

Dahua

NIBHV

CDVI

Oribi ID Solutions

VAIBS

Nenova

Seagate

PG Security Systems

SMC Alarmcentrale

Hanwha Vision Europe

Alarm Meldnet

Eagle Eye Networks

Kiwa

DZ Technologies

MPL

Securitas

IDIS

Dero Security Products

Akuvox

JMB Groep

SmartCell

ASIS

VVNL

Brivo

Traka ASSA ABLOY

GFT

Trigion

Centurion

Bydemes

Ajax Systems

Gold-IP

VBN

Multiwacht

Eizo

Secusoft

Top Security

CardAccess

BHVcertificaat.online

Lobeco

HD Security

Uniview

SOBA

VideoGuard

NetworxConnect

Add Secure

De Beveiligingsjurist

ADI

Optex

Sequrix

Milestone

Alphatronics

RoSecure

Seris

ARAS

Regio Control Veldt

Schiphol wil deel beveiligers vervangen door nieuwe techniek

19 mei 2022
Redactie
06:04

Om het tekort aan beveiligers te verminderen, is Schiphol op zoek naar technologie waarmee minder personeel nodig is om passagiers te controleren. De luchthaven heeft daarom een besloten aanbesteding uitgeschreven voor leveranciers van dergelijke systemen, zo schrijft Trouw.

Het gaat nog wel even duren voordat de nieuwe technologie geïmplementeerd wordt. Schiphol denkt aan 2025. Het is de vraag of de tekorten aan beveiligers dan nog steeds aan de orde zijn. Het huidige probleem is ontstaan door de coronacrisis. Doordat veel minder gevlogen werd, moesten onder andere beveiligers op zoek naar ander werk. Nu zij dat gevonden hebben, willen zij niet meer terug naar Schiphol. De beveiligers die de luchthaven nog over heeft, kunnen de enorme vakantiepieken niet aan.

Arbeidsintensief
De passagierscontrole is nu nog behoorlijk arbeidsintensief. Per security-lane zijn al gauw vijf medewerkers nodig. Er is inmiddels technologie te koop die het fouilleren in de meeste gevallen onnodig maakt. Er wordt ook al mee geëxperimenteerd op de luchthaven, maar de systemen zijn nog niet zo veilig bevonden, dat beveiligers achterwege gelaten kunnen worden. Een andere innovatie zijn intelligente x-ray-scanners, die automatisch op verboden voorwerpen in de handbagage reageren. Met dergelijke technologie kunnen twee beveiligers tien scanners beheren. Nu zijn nog voor elke scanner twee beveiligers nodig. In de nieuwe situatie hoeven de beveiligers alleen nog in actie te komen als er verboden voorwerpen worden aangetroffen. Iets wat overigens vaak voorkomt, bijvoorbeeld doordat passagiers vergeten een fles water uit de tas te halen. Een bijkomend voordeel van de nieuwe scanstraten is dat veel minder fysiek contact nodig is tussen passagiers en beveiligers.

Testopstellingen
Schiphol heeft al een aantal leveranciers op het oog. Daarom is een besloten aanbesteding uitgeschreven. Dit mag omdat het om de beveiliging van vitale infrastructuur gaat, waarbij het onwenselijk is dat bepaalde informatie openbaar wordt gemaakt, zoals bij een openbare Europese aanbesteding. Geïnteresseerde bedrijven kunnen op de luchthaven een testopstelling plaatsen. Op basis van de resultaten wordt de meest geschikte oplossing gekozen. Dat zal rond 2025 gebeuren. De vakbonden zien liever dat de arbeidsvoorwaarden van beveiligers worden verbeterd. Dan verdwijnt het tekort aan personeel vanzelf. De reiswereld vindt dat Schiphol zelf weer beveiligers in dienst moet nemen, maar gezien de sterk wisselende vraag is het niet waarschijnlijk dat de luchthaven gehoor geeft aan dat voorstel.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner