SERN-dag over Bewaken en Beveiligen en de TT Assen

Het was voor velen een eind uit de buurt, maar Stichting SERN mocht niet klagen over de opkomst tijdens de eerste bijeenkomst dit jaar. Die vond plaats in het Museum Bescherming Bevolking in de Commandopost Grou en op het TT Circuit Assen.

SERN staat voor Security Expert Register Nederland. Enkele honderden beveiligingsspecialisten hebben zich in één van de registers van de stichting laten registreren. Sinds vorig jaar worden weer van tijd tot tijd evenementen georganiseerd. 20 september vond een grootschalige bijeenkomst plaats op de SS Rotterdam en donderdag stond een ontmoeting in het teken van het onderwerp Bewaken en Beveiligen. Het eerste deel vond plaats in Commandopost Grou, een bunker die in de koude oorlog moest dienen als coördinatiecentrum voor als de Russen zouden komen. Tegenwoordig is het gebouw een interessant museum.

Expertisecentrum
Folkert Roosjen vertelde over het Expertise Centrum Bewaken en Beveiligen, dat helpt met intelligence, operationele ondersteuning, trainingen en kwaliteit en innovatie. Zijn organisatie voert onder andere omgevingsscans uit voor object-, persoons- en transportbeveiliging, analyseert risico’s en waarschuwt belanghebbenden voor eventuele dreigingen. Het ECBB is onder andere betrokken bij de beveiliging van de Invictus Games, een soort Olympische Spelen voor gehandicapte militairen en agenten. Ook voor de eveneens in Nederland georganiseerde World Police & Fire Games wordt het nodige gedaan. Het ECBB werkt voor de overheid, maar ook voor semi-overheden en bedrijven.

Autonome drone
Bavak Security vertelde over de Skeyetech-drone. Deze vliegt een surveillanceronde volledig autonoom zonder dat directe besturing van een piloot of spotter nodig is. De route die de drone aflegt is vooraf geprogrammeerd en het videobeeld van de complete route wordt real-time weergegeven in de meldkamer. De drone kan automatisch opstijgen de geplande ronde vliegen en weer landen. In geval van incidenten is de drone ook te besturen vanuit de meldkamer waardoor het dus mogelijk is de drone buiten de voorgeprogrammeerde tijden en coördinaten te laten vliegen. Verder kan het apparaat bijvoorbeeld op brandalarm of hekwerkdetectie reageren. De drone wordt intussen in buurlanden volop ingezet. Verwacht wordt dat dit binnenkort ook in Nederland gaat gebeuren.

Oorlog
De ramp met de MH17 toonde aan dat in de luchtvaart goed rekening gehouden moet worden met dreigingen vanaf de grond. Hierover vertelde Thomas Courtier van Dyami. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in onderzoek naar de gevolgen van conflicten en oorlogen voor de veiligheid in de rest van de wereld. Daarbij gaat het om veilig reizen, maar ook om cybersecurity. Oprichter Eric Schouten deed dertien jaar ervaring op bij de AIVD. Momenteel gaat alle aandacht uit naar de oorlog in Oekraïne en naar wat dat voor de wereld betekent. Courtier maakte duidelijk dat de oorlog niet in 2022 begonnen is. Rusland probeert al vele jaren invloed te krijgen in Oekraïne en heeft nu het laatste middel aangegrepen: oorlog. Het gaat hierbij om ‘hybride’ oorlogsvoering, waarbij in Oekraïne fysiek wordt gevochten, maar waarbij wereldwijd een cyber- en handelsoorlog plaatsvindt.

TT Circuit Assen
De middag werd doorgebracht in de ‘Kathedraal van de motorsport’ op het TT Circuit van Assen. Geen onlogische keuze, gezien de liefhebberij van voorzitter Frank van der Linden. Aart-Jan Romeyn vertelde over de geschiedenis van het inmiddels bijna honderd jaar oude circuit en over hoe de veiligheid geborgd wordt. Zeker tijdens de TT, als er ruim 100.000 bezoekers komen, wordt alles uit de kast gehaald om de veiligheid voor coureurs en bezoekers te borgen. Zo zijn er een medische helikopter, zeven ambulances, zeven grondposten, twintig artsen, 23 verplegers en 53 EHBO-ers beschikbaar voor de coureurs. Voor het publiek zijn er zeven EHBO-posten, vier ambulances, twee biketeams, een arts, vier verplegers en 35 EHBO-ers beschikbaar. Verder staat een autotankspuit van de brandweer klaar, compleet met gereedschap om een verongelukte coureur uit zijn auto te halen. Want naast motorraces, vinden ook autoraces plaats op het circuit.

Security
Voor de beveiliging zorgt onder andere International Security Agency. In het verleden waren er veel incidenten met dronken en baldadig publiek, maar de laatste jaren zijn verbeteringen in de beveiliging doorgevoerd en die hebben effect, vertelde algemeen directeur Geert Sijtzema van het beveiligingsbedrijf. In 2001 dreigde het circuit nog zijn licentie kwijt te raken vanwege de vele incidenten, zoals het bekogelen van coureurs met blikjes bier, maar in 2019 vonden geen noemenswaardige ongeregeldheden meer plaats. “Mensen kwamen zelfs met grote bijlen en betonscharen naar het circuit”, aldus Sijtzema. “Zij beschouwden het circuit als hun terrein, waar een ander niets te vertellen had.” Het was duidelijk dat de problemen niet in één seizoen opgelost konden worden. Rekening houdend met de bestaande cultuur werd daarom een stappenplan ingevoerd. Aanvankelijk waren nog 330 beveiligers nodig voor de toegangscontrole, maar inmiddels is dat aantal teruggebracht tot 150. Dankzij 38 geavanceerde bewakingscamera’s kunnen die effectief optreden. Via een goede multidisciplinaire samenwerking kunnen relschoppers nu direct worden aangepakt, waardoor de TT weer een veilig en gezellig uitje voor het hele gezin is geworden. Na een interessante rondleiding over het complex, gingen de SERN-geregistreerden tevreden weer naar huis. Op 13 en 14 april is de organisatie te vinden op de vakbeurs FireSafety & Security Event.

Deel dit artikel via: