Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Multiwacht Security

CDVI

Unii

ASSA ABLOY

MPL

MOBOTIX

Securitas

Add Secure

Trigion

HD Security

VAIBS

Hanwha Vision Europe

2N

NIBHV

VisionPlatform.ai

Alarm Meldnet

Crown Security Services

Uniview

Milestone

LUGN

Alphatronics

SMC Alarmcentrale

Network Optix

Connect Security

G4S

VGN Group

OSEC

Centurion

Top Security

Van Dusseldorp Training

SmartSD

ADI

VVNL

Paxton

Sequrix

Secusoft

HID

Eizo

Gold-IP

VBN

Teletek

ASIS

ARAS

Aritech

IDIS

Akuvox

OpenEye

Paraat

Distri Company

Paralax

Brivo

Regio Control Veldt

Masset

Bosch Security Systems

SmartCell

Hikvision

Traka ASSA ABLOY

Genetec

SOBA

Ajax Systems

Optex

Seris

Eagle Eye Networks

Lobeco

Service Centrale Nederland

Nenova

BHVcertificaat.online

Kidde Commercial

Bydemes

VEB

Synguard

Seagate

Intrasec

i-Pro

Advancis

Slachtoffers moeten te lang wachten op schadevergoeding

9 september 2020
Redactie
09:43

De afwikkeling van letselschadezaken duurt vaak veel te lang. Hoewel hiervoor niet één schuldige instantie is aan te wijzen, kunnen de consequenties voor slachtoffers zeer heftig zijn. Daarom moet de procedure drastisch veranderd worden, zo vindt Slachtofferhulp Nederland.

Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht, uitgevoerd in opdracht van De Letselschaderaad, blijkt dat de afhandeling van complexe letselschades vaak vertraagt, bijvoorbeeld omdat er nog geen medische eindtoestand is. Ook gaat er veel tijd verloren aan het vaststellen van de hoogte van de schadevergoeding en duurt het lang om het verband vast te stellen tussen de gebeurtenis die de schade veroorzaakte en de opgelopen letselschade.

Consequenties
“Het onderzoek toont aan wat wij in de praktijk al jaren zien,” aldus Rosa Jansen, bestuursvoorzitter van Slachtofferhulp Nederland. “Deze slachtoffers hebben vaak iets vreselijk ingrijpends meegemaakt en zij willen graag door met hun leven. Door het lichamelijk en vaak ook geestelijk letsel dat zij hebben opgelopen, hebben zij recht op schadevergoeding om hun leven weer op de rit te krijgen. Als je jarenlang moet wachten op deze vergoeding, kun je je voorstellen dat dat nogal wat consequenties heeft. Slachtoffers ervaren te laat erkenning en herkenning, waardoor ook hun herstel op de lange baan wordt geschoven.”

Enorme achterstand
Het huidige systeem moet dan ook snel op de schop, volgens Jansen. Om de afwikkeling sneller te laten verlopen, moeten drie maatregelen genomen worden: De enorme achterstand in letselschadezaken moet met spoed worden weggewerkt, in het geval van een verkeersongeval of een medisch incident moet veel vaker gebruik worden gemaakt van herstelbemiddeling. Ervaring leert dat vroegtijdig contact tussen het slachtoffer en de veroorzaker vaak leidt tot eerder herstel en afwikkeling van schadevergoeding vergemakkelijkt en introductie van één centraal schadeafwikkelingsplatform is nodig, zodat er centraal en transparant wordt gecommuniceerd over de schadeafwikkeling. Dit is ook de plek waar alle relevante documenten van zowel het slachtoffer als de aansprakelijke partij kunnen worden verzameld en toegankelijk gemaakt. Op die manier behoed je een slachtoffer voor verlies aan overzicht in de wirwar van betrokken partijen en documenten.
Deze maatregelen zorgen niet alleen voor een snellere afwikkelingen, maar geven slachtoffers ook eerder rust en weer de regie over hun eigen leven.
Slachtofferhulp Nederland gaat met de Letselschaderaad en betrokken partijen aan het werk met bovenstaande maatregelen, zodat hopelijk binnen een jaar belangrijke resultaten zichtbaar zijn voor betrokken slachtoffers.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Boon Edam

SequriX

Artitech Kidde Commercial

Seagate

Suricat

Wordt een partner