Beveiliging nieuws

Onze partners

Milestone

Centurion

SMC Alarmcentrale

Add Secure

Nenova

SmartCell

VEB

Nimo Drone Security

HD Security

Eagle Eye Networks

Uniview

Gold-IP

Akuvox

Alarm Meldnet

Paraat

Boon Edam

Regio Control Veldt

CDVI

Hanwha Vision Europe

Kiwa

Top Security

Lobeco

Optex

Avigilon Alta

NetworxConnect

Oribi ID Solutions

Secusoft

ADI

Nimo Dog Security

CSL

Crown Security Services

MPL

20face

ASIS

Brivo

i-Pro

Paxton

BHVcertificaat.online

RoSecure

CardAccess

Koninklijke Oosterberg

Dero Security Products

De Beveiligingsjurist

Bosch Security Systems

ASSA ABLOY

VVNL

Seagate

JMB Groep

GFT

Seris

G4S

Connect Security

Genetec

Advancis

OSEC

DZ Technologies

Alphatronics

Hikvision

Bydemes

Trigion

NIBHV

VideoGuard

Securitas

Multiwacht

VAIBS

Service Centrale Nederland

SOBA

PG Security Systems

ARAS

IDIS

Traka ASSA ABLOY

2N

EAL

Dahua

VBN

SmartSD

Ajax Systems

Sequrix

Eizo

Explicate

HID

Masset Solutions

Unii

Slimme auto’s makkelijk te hacken

2 februari 2017
Redactie
20:10

De moderne slimme auto kan relatief eenvoudig gehackt worden. Dit blijkt uit onderzoek door Herbert Leenstra van de Cyber Security Academy, die 9 februari afstudeert op dit onderwerp. Het ontwerp van de hedendaagse computers-op-wielen bevat volgens hem veel beveiligingslekken en fabrikanten doen daar weinig aan.

Een moderne auto zit vol elektronica en software voor het motormanagement, het navigatiesysteem en de geluidsinstallatie. Voor steeds meer technieken is een internetverbinding nodig. Dat biedt hackers de mogelijkheid om controle over het voertuig te krijgen, aldus Leenstra. Het gaat dan niet alleen om het openen van de deuren of het starten van de motor. Dat probleem is al langer bekend. Leenstra beschrijft in zijn onderzoek ‘Multi actor roadmap to improve cyber security of consumer used connected cars’ hoe twee hackers toegang kregen tot het ICT-systeem van een Jeep Cherokee. Zo konden ze de ruitenwissers, de remmen en zelfs het stuur bedienen, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden.

Onderschat
Volgens de onderzoeker wordt deze problematiek door de hele autobranche onderschat. Er wordt volgens hem veel overlegd en gepraat, terwijl er intussen nauwelijks concrete afspraken komen. Het budget wordt liever aan luxe opties besteed dan aan een goed stuk ICT-beveiliging. Security is volgens Lenstra ook niet iets wat je erbij neemt, maar wat integraal onderdeel moet uitmaken van alle techniek in de auto. Het achterwege laten van de maatregelen kan op termijn duur uitvallen. Zo moest Jeep 1,4 miljoen auto’s terugroepen naar de fabriek om noodzakelijke beveiligingsmaatregelen door te voeren. Leenstra sluit niet uit dat fabrikanten op de hoogte zijn van de problemen, maar dat zij deze geheim houden om geen imagoverlies te lijden. Bijna iedereen kan volgens Leenstra auto’s hacken. Wie het nog niet weet, komt er wel via fora en congressen achter, waarschuwt hij. De onderzoeker komt ook met aanbevelingen. De belangrijkste is het scheiden van vitale en niet-vitale systemen, zodat het hacken van de geluidsinstallatie niet tot dodelijke ongelukken kan leiden.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

MPL

Seagate

Suricat

Wordt een partner