Sterke stijging phishing van PostNL en DHL
Door de lock down zijn mensen massaal online gaan bestellen. Criminelen spelen daar handig op in, constateert RTL Nieuws. Via chatberichten laten zij elkaar weten dat er meer mensen dan ooit in deze vorm van fraude trappen.
Ook de Fraudehelpdesk zag deze maand een zeer sterke stijging van phishingmails en frauduleuze sms-jes. In de eerste helft van december kwamen er maar liefst 1928 meldingen binnen. Meestal gaat het om sms-berichten die zogenaamd door PostNL worden verstuurd. Ook komen veel berichten ogenschijnlijk van andere pakketdiensten. Gemeld wordt dat er een pakketje of aangetekende brief is verzonden met een trackingcode. Vaak wordt de ontvanger gevraagd om verzendkosten te betalen of de identiteit te verifiëren. Soms wordt gebruik gemaakt van spoofing. Dan is het e-mail-adres of 06-nummer gelijk aan dat van de echte pakketbezorger.
URL controleren
In de sms-berichten en e-mails staat altijd een link. Wie daarop klikt komt op een nagemaakte website van de pakketdienst uit. De URL wijkt af van die van de echte website, maar dat valt nauwelijks op. Ook een groen slotje bewijst niet dat de website te vertrouwen is. Wie de verzendkosten wil betalen komt op een nepsite van de bank terecht. Na het invoeren van de inloggegevens kunnen de criminelen zich toegang verschaffen tot de bankrekening en deze plunderen. Dit gebeurt ook via de identiteitstruc. Er wordt dan gevraagd 1 cent over te maken ter verificatie. Het is in alle gevallen een kwestie van goed letten op de URL’s. De criminelen zouden bijvoorbeeld post-nl.nl kunnen gebruiken in plaats van postnl.nl.
De politie adviseert slachtoffers om altijd aangifte te doen, omdat het aantal aangiftes medebepalend is voor het besluit om met bestrijding van het fenomeen te beginnen.