Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Paraat

CDVI

ADI

HD Security

Add Secure

Paxton

OSEC

Nenova

VVNL

Hikvision

SmartCell

Eagle Eye Networks

Trigion

2N

VideoGuard

Secusoft

ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

NIBHV

Dero Security Products

Kidde Commercial

SOBA

ARAS

G4S

Alarm Meldnet

Optex

VGN Group

Traka ASSA ABLOY

Bydemes

Akuvox

SMC Alarmcentrale

Unii

Gold-IP

Connect Security

Ajax Systems

NetworxConnect

VBN

SmartSD

Sequrix

Distri Company

Aritech

Seagate

VEB

Oribi ID Solutions

VAIBS

Eizo

IDIS

HID

BHVcertificaat.online

Uniview

Genetec

i-Pro

Service Centrale Nederland

Securitas

EAL

CSL

Synguard

MOBOTIX

Top Security

Alphatronics

Hanwha Vision Europe

Network Optix

Centurion

Crown Security Services

Multiwacht

Lobeco

Advancis

Avigilon Alta

Intrasec

Brivo

Masset

Milestone

Seris

ASIS

Regio Control Veldt

Stijging schade digitale fraude noodzaakt gezamenlijke aanpak

17 november 2021
Redactie
06:14

Volgens De Nederlandse Bank is de eerste helft van 2021 voor 22,5 miljoen euro schade ontstaan door phishing en bankhelpdeskfraude. De banken willen daarom vaart maken om samen met de overheid en andere betrokken partijen te komen tot een integrale aanpak om digitale fraude te bestrijden.

De schade door fraude en oplichting in het betalingsverkeer loopt verder op naar een zorgwekkend hoog niveau. De totale schade als gevolg van phishing (6,1 miljoen euro) en bankhelpdeskfraude (16,5 miljoen euro) kwam in de eerste zes maanden van 2021 uit op ruim 22,5 miljoen euro. Ter vergelijking: in heel 2020 bedroeg de totale schade van deze fraudevormen 39,5 miljoen euro.
Door extra beveiligingsmaatregelen en omdat er door corona minder fysieke betalingen plaatsvonden nam de schade van meer traditionele fraude met credit cards en gestolen bankpassen sterk af. Zo halveerde de schade van fraude met credit cards naar ruim een miljoen euro en daalde de schade door gestolen bankpassen met 68% naar 940.000 euro.

Minder vaak coulance
Bij phishing werd de schade voor 98 procent van het schadebedrag vergoed door de bank. In 2020 besloten banken om de schade door bankhelpdeskfraude uit coulance te vergoeden, omdat bij nummerspoofing misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen van klanten in hun bank. Omdat klanten hier ook een eigen verantwoordelijkheid houden, hebben banken toetsingscriteria opgesteld om te bepalen in hoeverre de schade wordt vergoed. In de eerste zes maanden van 2021 werd 92 procent van de schade door bankheldpdeskfraude vergoed.

Breed maatschappelijk probleem
Digitalisering biedt veel gemak en nieuwe mogelijkheden maar heeft ook een keerzijde. De toename van digitale criminaliteit vormt een breed maatschappelijk probleem. Hiertegen kan alleen in gezamenlijkheid, dus met medewerking van alle betrokken publieke en private partijen, een vuist worden gemaakt. Banken pleiten daarom al langer voor een integrale aanpak, waarbij zij onder andere met de verantwoordelijke ministeries, toezichthouders, politie, Openbaar Ministerie, sociale media, BigTech’s, Internet Service Providers, telecompartijen en handelsplatformen de handen ineenslaan. Ook de Cyber Security Raad heeft opgeroepen tot actie en investeringen om de trend van toenemende digitale fraude te keren. Verder uitstel betekent meer schade voor slachtoffers en grotere winsten voor criminelen.

Steeds slimmere oplichtingsmethoden
In afwachting van zo’n gezamenlijke aanpak blijven banken er alles aan doen om het betalingsverkeer veilig te houden. Dat is nodig want criminelen bedenken steeds slimmere oplichtingsmethoden. Voorbeelden zijn de IBAN-Naam Check (naam-nummercontrole), de mogelijkheid om betaallimieten in te stellen, de tweefactor authenticatie en de zogenoemde «gelijk oversteken»-service, die klanten van een online marktplaats kunnen inzetten om hun transacties veilig te laten verlopen. Daarnaast bestaan er vele voor de buitenwereld onzichtbare mechanismen die consumenten beschermen tegen fraude en oplichting. Banken werken met verschillende fraudedetectiesystemen om fraudeleuze transacties op te sporen en te onderzoeken. Ook waarschuwen banken hun klanten permanent in het directe contact (bijvoorbeeld via de app) en door campagnes op social media, radio en TV. Daarbij hebben banken speciale aandacht voor kwetsbare groepen zoals senioren en jongeren.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Distri Company

Seagate

SequriX

Videoguard

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

Wordt een partner