Structurele verbetering in digitale netwerk van G4S
Nieuwe applicaties en toepassingen, zoals domotica, zullen de komende jaren ook gaan communiceren met de G4S Alarmcentrale. Bovendien wordt steeds meer data uitgewisseld, bijvoorbeeld voor live videobeelden en ‘track & trace’-diensten. Daarom heeft G4S ervoor gekozen flink te investeren in het verbeteren van de complete netwerkinfrastructuur voor de Alarmcentrale.
Voor de verbetering is de hele keten van klant tot en met meldkamer aangepakt, omdat de netto snelheid immers bepaald wordt door de langzaamste schakel.
De eerste stap was de vervanging van het meldkamerprogramma zo’n 2 jaar geleden. Om snelle, en goede dienstverlening op afstand te kunnen leveren, hebben de meldkamermedewerkers een gebruiksvriendelijke interface nodig. Ook de werkstations zijn helemaal up-to-date. Zo kunnen de centralisten een situatie ter plaatste goed volgen en inschatten. Ook openen en sluiten op afstand werkt zo prima, aldus G4S.
Netwerkinfrastructuur sterk verbeterd
Steeds meer alarmsystemen en domotica maken gebruik van het internet om informatie en meldingen uit te wisselen. Nu eind 2019 KPN ook stopt met ISDN2, zullen nog meer klanten gebruik gaan maken van een IP-aansluiting op de alarmcentrale. Ruim zes maanden geleden is G4S gestart met een uitgebreide inventarisatie van de behoeften. Het nieuwe netwerkdesign is volgens het bedrijf state-of-the-art, van gateway tot en met werkplek. Elke route en knooppunt is aangepakt, want de zwakste schakel in de hele keten bepaalt de kwaliteit van de verbinding en is een graadmeter voor de snelheid. De ‘openhartoperatie’ van de meldkamer is geheel geruisloos verlopen, dankzij de goede voorbereiding en samenwerking met interne en externe partners. Uiteraard werkte het bedrijf 24/7 door.