Supermarkten huren beveiligers in voor handhaving coronaregels
De supermarkten hebben duizenden extra beveiligers ingehuurd om klanten zich te laten houden aan de regels die zijn ingesteld om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dat zegt algemeen directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in De Telegraaf.
De winkels zijn verplicht ervoor te zorgen dat klanten en medewerkers een onderlinge afstand kunnen aanhouden van minimaal 1,5 meter. Dat doen zij onder andere door klanten alleen nog met een winkelwagen toe te laten en het aantal winkelwagens te beperken. Winkeliers die geen maatregelen treffen riskeren een boete tot 4000 euro. Helaas hebben niet alle klanten begrip voor de maatregelen. Volgens Jansen komen er camerabeelden binnen van klanten die compleet door het lint gaan, supermarktpersoneel bespugen en met producten gooien.
Beveiligers
Ook vakbond CNV krijgt klachten van supermarktmedewerkers over agressieve klanten. Personeel dat de richtlijnen opvolgt wordt soms de huid vol gescholden. “Ongehoord”, zegt vakbondsman Piet Fortuin. Hij vindt dat de bedrijven beter hun best moeten doen om het personeel te beschermen. Steeds meer doen dat nu door beveiligers in te huren. Die letten erop dat mensen voldoende afstand houden en halen een ontsmettingsdoekje over de duwstang, voordat een nieuwe klant het wagentje pakt. Volgens Tanja Schrijvers van FNV Beveiliging maken beveiligers zich ook grote zorgen omdat ze worden blootgesteld aan vele mensen zonder dat ze gebruik kunnen maken van extra voorzorgsmaatregelen. Zij klaagt ook over het tekort aan politie. Nu moeten de beveiligers handhaven, maar die hebben niet echt de middelen om effectief op te kunnen treden. De meeste klanten gaan volgens Jansen gelukkig wel respectvol om met supermarktmedewerkers en beveiligers. Hier en daar treden ook boa’s op, al wordt het door de supermarkten niet gewaardeerd dat die juist medewerkers op de bon slingeren in plaats van klanten die geen afstand houden.