Beveiliging nieuws

Onze partners

NIBHV

Akuvox

Eizo

EAL

Milestone

Alphatronics

Optex

2N

SmartSD

Boon Edam

Securitas

ASSA ABLOY

SmartCell

Add Secure

SOBA

VBN

VAIBS

Avigilon Alta

Lobeco

Explicate

MPL

CSL

RoSecure

Service Centrale Nederland

i-Pro

Multiwacht

GFT

IDIS

Eagle Eye Networks

G4S

Uniview

Sequrix

DZ Technologies

Dero Security Products

De Beveiligingsjurist

Trigion

Nenova

CardAccess

HID

Dahua

VVNL

Nimo Dog Security

Masset Solutions

Regio Control Veldt

20face

NetworxConnect

Connect Security

HD Security

JMB Groep

Paxton

OSEC

Bydemes

Bosch Security Systems

Nimo Drone Security

ADI

ASIS

Koninklijke Oosterberg

Top Security

Advancis

VEB

ARAS

Seris

Seagate

SMC Alarmcentrale

Hikvision

Genetec

Brivo

Oribi ID Solutions

Centurion

Paraat

Crown Security Services

Hanwha Vision Europe

Gold-IP

Alarm Meldnet

Traka ASSA ABLOY

Secusoft

VideoGuard

Unii

PG Security Systems

Ajax Systems

BHVcertificaat.online

Kiwa

CDVI

Telefonische oplichting door nepagenten

12 oktober 2021
Redactie
13:06

De politie waarschuwt voor een nieuwe variant van telefonische oplichting. Nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen zo mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer.

De politie benadrukt dat overheidsinstanties nooit naar betaalgegevens vragen en nooit vragen om software op de telefoon of computer te installeren.
Telefonische oplichters maken regelmatig gebruik van nieuwe trucs om mensen geld afhandig te maken. Bij de politie komen de laatste tijd steeds vaker meldingen en aangiftes binnen van oplichting door nepagenten. Maar ook van criminelen die zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst worden genoemd in deze meldingen.

Dreigend en intimiderend
Opvallend bij deze nieuwste vorm van oplichting is dat de oplichters vaak gebrekkig Engels spreken of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands. Deze oplichting gebeurt op verschillende manieren. Ze laten mensen geloven dat er iets mis is met hun BSN, of er zouden hoge boetes open staan of een arrestatiebevel uitstaan of hun bankrekening zou worden gebruikt voor drugshandel, witwassen of andere criminele activiteiten. Het is al voorgekomen dat tijdens een telefoongesprek een ‘agent’ in burgerkleding bij het slachtoffer aanbelde om de bankpas op te halen om er vervolgens geld van het slachtoffer mee op te nemen.

Nooit persoonlijke gegevens gevraagd
Helaas zijn er veel varianten van deze nieuwe vorm van telefonische oplichting. Wat belangrijk is om te weten, is dat overheidsinstanties nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden en betaalgegevens vragen. Daarnaast vragen zij nooit om software te installeren op de telefoon of computer. Als dit wordt gevraagd, gaat het om een oplichter. Soms weet de crimineel verrassend veel over zijn slachtoffer. Waarschijnlijk heeft hij deze gegevens verkregen via een datalek op internet. Wie twijfelt wordt aangeraden om zelf het telefoonnummer van de instantie op te zoeken en te bellen. Wie toch slachtoffer wordt, wordt aangeraden altijd aangifte te doen bij de politie en contact op te nemen met de bank. Ook wordt het delen van informatie met bekenden geadviseerd, zodat die alert zijn.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner