Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

RoSecure

Lobeco

Akuvox

ARAS

Centurion

Brivo

CardAccess

Securitas

Seagate

NIBHV

VBN

CDVI

Hanwha Vision Europe

CSL

IDIS

2N

Bosch Security Systems

20face

Avigilon Alta

Sequrix

Dero Security Products

OSEC

De Beveiligingsjurist

Milestone

VAIBS

Advancis

Service Centrale Nederland

Kiwa

Multiwacht

VVNL

VideoGuard

ASIS

JMB Groep

ASSA ABLOY

G4S

Connect Security

Nimo Dog Security

Masset Solutions

i-Pro

Traka ASSA ABLOY

Paxton

Nimo Drone Security

Eagle Eye Networks

HD Security

GFT

Regio Control Veldt

Seris

Genetec

PG Security Systems

Alarm Meldnet

Gold-IP

Hikvision

Paraat

Unii

SOBA

SmartCell

Explicate

Top Security

Add Secure

Crown Security Services

HID

Optex

Eizo

Trigion

EAL

SMC Alarmcentrale

NetworxConnect

Nenova

Secusoft

SmartSD

Oribi ID Solutions

DZ Technologies

Uniview

Bydemes

Alphatronics

ADI

Ajax Systems

BHVcertificaat.online

VEB

Telefonische oplichting door nepagenten

12 oktober 2021
Redactie
13:06

De politie waarschuwt voor een nieuwe variant van telefonische oplichting. Nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen zo mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer.

De politie benadrukt dat overheidsinstanties nooit naar betaalgegevens vragen en nooit vragen om software op de telefoon of computer te installeren.
Telefonische oplichters maken regelmatig gebruik van nieuwe trucs om mensen geld afhandig te maken. Bij de politie komen de laatste tijd steeds vaker meldingen en aangiftes binnen van oplichting door nepagenten. Maar ook van criminelen die zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst worden genoemd in deze meldingen.

Dreigend en intimiderend
Opvallend bij deze nieuwste vorm van oplichting is dat de oplichters vaak gebrekkig Engels spreken of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands. Deze oplichting gebeurt op verschillende manieren. Ze laten mensen geloven dat er iets mis is met hun BSN, of er zouden hoge boetes open staan of een arrestatiebevel uitstaan of hun bankrekening zou worden gebruikt voor drugshandel, witwassen of andere criminele activiteiten. Het is al voorgekomen dat tijdens een telefoongesprek een ‘agent’ in burgerkleding bij het slachtoffer aanbelde om de bankpas op te halen om er vervolgens geld van het slachtoffer mee op te nemen.

Nooit persoonlijke gegevens gevraagd
Helaas zijn er veel varianten van deze nieuwe vorm van telefonische oplichting. Wat belangrijk is om te weten, is dat overheidsinstanties nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden en betaalgegevens vragen. Daarnaast vragen zij nooit om software te installeren op de telefoon of computer. Als dit wordt gevraagd, gaat het om een oplichter. Soms weet de crimineel verrassend veel over zijn slachtoffer. Waarschijnlijk heeft hij deze gegevens verkregen via een datalek op internet. Wie twijfelt wordt aangeraden om zelf het telefoonnummer van de instantie op te zoeken en te bellen. Wie toch slachtoffer wordt, wordt aangeraden altijd aangifte te doen bij de politie en contact op te nemen met de bank. Ook wordt het delen van informatie met bekenden geadviseerd, zodat die alert zijn.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner