Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

BHVcertificaat.online

Trigion

Sequrix

Add Secure

Unii

Intrasec

VideoGuard

MOBOTIX

EAL

Paxton

Network Optix

2N

SmartCell

Seris

Hikvision

Hanwha Vision Europe

Crown Security Services

Connect Security

Nenova

Service Centrale Nederland

Seagate

Securitas

Gold-IP

Paraat

Eizo

Bosch Security Systems

Milestone

Traka ASSA ABLOY

VBN

HD Security

HID

i-Pro

Eagle Eye Networks

VVNL

VEB

OSEC

Alarm Meldnet

Oribi ID Solutions

PG Security Systems

CSL

Avigilon Alta

NetworxConnect

CDVI

Regio Control Veldt

Ajax Systems

ADI

NIBHV

Distri Company

Centurion

Kiwa

Genetec

VAIBS

Multiwacht

IDIS

Advancis

ASSA ABLOY

Optex

Top Security

Alphatronics

Bydemes

SMC Alarmcentrale

Masset Solutions

Dero Security Products

Lobeco

SmartSD

SOBA

Aritech

ASIS

Akuvox

ARAS

Secusoft

Brivo

Uniview

G4S

Telefonische oplichting door nepagenten

12 oktober 2021
Redactie
13:06

De politie waarschuwt voor een nieuwe variant van telefonische oplichting. Nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen zo mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer.

De politie benadrukt dat overheidsinstanties nooit naar betaalgegevens vragen en nooit vragen om software op de telefoon of computer te installeren.
Telefonische oplichters maken regelmatig gebruik van nieuwe trucs om mensen geld afhandig te maken. Bij de politie komen de laatste tijd steeds vaker meldingen en aangiftes binnen van oplichting door nepagenten. Maar ook van criminelen die zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst worden genoemd in deze meldingen.

Dreigend en intimiderend
Opvallend bij deze nieuwste vorm van oplichting is dat de oplichters vaak gebrekkig Engels spreken of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands. Deze oplichting gebeurt op verschillende manieren. Ze laten mensen geloven dat er iets mis is met hun BSN, of er zouden hoge boetes open staan of een arrestatiebevel uitstaan of hun bankrekening zou worden gebruikt voor drugshandel, witwassen of andere criminele activiteiten. Het is al voorgekomen dat tijdens een telefoongesprek een ‘agent’ in burgerkleding bij het slachtoffer aanbelde om de bankpas op te halen om er vervolgens geld van het slachtoffer mee op te nemen.

Nooit persoonlijke gegevens gevraagd
Helaas zijn er veel varianten van deze nieuwe vorm van telefonische oplichting. Wat belangrijk is om te weten, is dat overheidsinstanties nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden en betaalgegevens vragen. Daarnaast vragen zij nooit om software te installeren op de telefoon of computer. Als dit wordt gevraagd, gaat het om een oplichter. Soms weet de crimineel verrassend veel over zijn slachtoffer. Waarschijnlijk heeft hij deze gegevens verkregen via een datalek op internet. Wie twijfelt wordt aangeraden om zelf het telefoonnummer van de instantie op te zoeken en te bellen. Wie toch slachtoffer wordt, wordt aangeraden altijd aangifte te doen bij de politie en contact op te nemen met de bank. Ook wordt het delen van informatie met bekenden geadviseerd, zodat die alert zijn.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Aritech

Suricat

Videoguard

SequriX

Distri Company

Wordt een partner