Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

SOBA

MOBOTIX

Lobeco

CSL

SmartCell

Hikvision

Uniview

Multiwacht Security

ADI

Paralax

OSEC

Advancis

VisionPlatform.ai

Securitas

Traka ASSA ABLOY

Ajax Systems

Add Secure

Top Security

SmartSD

Alphatronics

ASIS

Connect Security

Network Optix

WBN Security

Bosch Security Systems

Nenova

Brivo

VEB

LUGN

OpenEye

VVNL

Paraat

Akuvox

NIBHV

Centurion

Alarm Meldnet

IDIS

HD Security

Optex

Service Centrale Nederland

Sequrix

ARAS

Unii

Kidde Commercial

Bydemes

Genetec

ASSA ABLOY

MPL

Paxton

Hanwha Vision Europe

2N

Milestone

HID

VGN Group

Seagate

Masset

SMC Alarmcentrale

Secusoft

VBN

Seris

Distri Company

Aritech

Intrasec

Eizo

Van Dusseldorp Training

Teletek

Synguard

CDVI

Crown Security Services

Gold-IP

G4S

Trigion

VAIBS

i-Pro

Eagle Eye Networks

Regio Control Veldt

VIGI

Telefoonnummer NCSC misbruikt door fraudeurs

7 oktober 2024
Redactie
08:16

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) heeft berichten ontvangen dat haar telefoonnummer misbruikt wordt door kwaadwillenden in spoofing- en phishingcampagnes. Dit houdt in dat burgers via de telefoon zijn benaderd door iemand die zich voordoet als een medewerker van het NCSC.

Spoofing wordt als middel ingezet bij phishingcampagnes. We spreken van spoofing wanneer iets of iemand probeert een valse identiteit aan te nemen en zich voor te doen als iets of iemand anders. Bij telefoonspoofing krijgt de persoon die wordt gebeld een ander telefoonnummer te zien dan het werkelijke nummer van de beller.
Phishing is een aanvalstechniek die door kwaadwillenden wordt gebruikt om gevoelige gegevens te ontfutselen. Dit gebeurt vaak via e-mail, maar kan dus ook via telefoon, sms of WhatsApp plaatsvinden. De kwaadwillende heeft als doel om snel vertrouwen te winnen om vervolgens persoonlijke informatie afhandig te maken om deze te misbruiken. Hierbij kan gedacht worden aan bankgegevens, transactiebewijzen, boetes of inloggegevens.

Spoofing en phishing herkennen
Het NCSC adviseert voorzichtig te zijn met het beantwoorden van oproepen van onbekende nummers. Als u de telefoon opneemt en er wordt gevraagd om op een knop te drukken om de oproepen te stoppen, ga hier niet op in. Kwaadwillenden kunnen deze methode gebruiken om potentiële doelwitten te identificeren. Beantwoord geen vragen vanuit een onbekend nummer of onverwachte oproepen en geef nooit persoonlijke informatie zoals rekeningnummers, Burgerservicenummers, meisjesnamen van moeders, wachtwoorden of andere identificerende informatie als je enigszins achterdochtig bent.
Als u een oproep ontvangt van iemand die zegt een bedrijf of een overheidsinstantie te vertegenwoordigen en u twijfelt over de legitimiteit van beller, hang dan op en bel de organisatie terug. Dit kan via het openbaar bekende telefoonnummer dat te vinden is op officiële kanalen van het bedrijf of de overheidsinstantie. Zo is de authenticiteit van het verzoek te verifiëren. Wees voorzichtig als u onmiddellijk onder druk wordt gezet om informatie te verstrekken. Dit is een indicatie van oplichting.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

VIGI

Suricat

Distri Company

Seagate

Wordt een partner