Tonnen schade door nep-mails
Internetcriminelen gaan steeds professioneler te werk en sturen nep-mails die bijna niet van echt zijn te onderscheiden. De schade voor de misbruikte bedrijven loopt in de honderdduizenden euro’s.
Nederlandse bedrijven krijgen dagelijks veel reacties van mensen die een valse mail met een rekening of een aanmaning hebben ontvangen. Het logo van een bedrijf wordt gebruikt, er staan geen spelfouten meer in zoals voorheen en soms wordt de naam van bestaande werknemers gebruikt.
De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail. De slachtoffers worden hierbij met een e-mail naar deze valse website gelokt. De misbruikte bedrijven moeten vervolgens vaak extra personeel inhuren om alle vragen te beantwoorden. Sinds begin dit jaar zien ze bij incassobureau Intrum Justitia veel van dit soort mails voorbijkomen. Het bedrijf heeft hier flink last van, de schade loopt in de tonnen, zegt de NOS. Intrum Justitia vindt dat de valse mails een groeiend maatschappelijke probleem vormen waar meer aandacht voor moet komen vanuit politie en justitie.
Ook bij KPN zien ze een toename van dit soort mails in vergelijking met vorig jaar. Bij ICS, International Card Services, is een afdeling met zo’n twintig mensen die dag en nacht bezig zijn met het opsporen van fraude. Ook zetten de bedrijven voorbeelden van valse mails online gezet in de hoop dat mensen deze vergelijken met de mail die ze hebben ontvangen.