Uitbreiding Eye 4 Security met mystery shoplifting
Eye4Security heeft de huidige beveiligingsdiensten uitgebreid met mystery shopping en mystery shoplifting. De mystery shoppers van Eye4Security doen als alledaagse klant een aantal testaankopen.
Derving en winkeldiefstal blijven een groot probleem binnen de detailhandel. “Wij merken dat vanuit de markt naast pure beveiligingsdiensten, zoals winkelsurveillance of alarmopvolging, steeds meer behoefte is aan het creëren van bewustwording en monitoring van beleid en maatregelen”, aldus Boris Wezenberg, Directeur Eye4Security.
“De uitbreiding van ons portfolio met aanvullende diensten op het gebied van testen, beoordelen en meten is een logische stap naar betere preventie voor de retailer. Vanuit ons credo ‘dienstverlening is ontzorgen’ hebben we gekeken hoe wij onze deskundigheid als specialist op het gebied van beveiliging nog extra kunnen inzetten voor onze klanten. Dan blijkt dat het aloude ‘meten is weten’ nog steeds opgeld doet en leidt tot betere preventie en mede daardoor tot minder derving.”
De mystery shoppers kijken of medewerkers handelen conform de winkelformule en monitoren tevens de interne procedures zoals kassa-afhandeling of naleving van bepaalde veiligheidsprocedures, denk aan het checken van valse biljetten, het afromen van de kassa en het draaien op de eigen kassalade.
Mystery shoplifting is meer gericht op het creëren van bewustwording onder zowel medewerkers als bedrijfsleiding. Hoe gedraagt een winkeldief zich, hoe reageren de medewerkers hierop, worden klanten consequent gegroet bij binnenkomst. Het brengt ook eventuele gaten in de winkelbeveiliging in kaart.
Eye4Security stelt vooraf in overleg met het management van een organisatie een checklist op met specifieke aspecten waarop de mystery shoppers en mystery shoplifters moeten letten. Alle meetpunten in de checklist worden geobjectiveerd, dat wil zeggen het gebeurt wel of niet; er is geen ruimte voor discussie. Voordeel hiervan is dat de criteria eenvoudig en snel meetbaar zijn. De mystery shopper kan in anderhalve minuut tijd tussen de vijftien en twintig punten afvinken. Eye4Security verwerkt de resultaten van de aangetroffen situatie in een rapportage, die meteen ook een probleemanalyse betekent. Door de objectiviteit van de meetpunten kan het management de resultaten achteraf duidelijk gebruiken om op te sturen. Voor winkelketens is het mogelijk om de resultaten te benchmarken waarbij verschillende filialen met elkaar worden vergeleken zodat het management weet waar de grootste pijnpunten liggen.
De mystery shop(lifting) activiteiten worden periodiek uitgevoerd waarbij de frequentie samen met de retailer wordt bepaald. Dit kan variëren van één tot vier keer per maand. Aan de hand van de resultaten na zo’n cyclus kan in overleg met de klant een heel gericht trainingsprogramma worden samengesteld.