Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Hikvision

Eagle Eye Networks

Milestone

VEB

Nenova

VAIBS

Lobeco

Connect Security

Masset Solutions

Brivo

ADI

Alarm Meldnet

Add Secure

BHVcertificaat.online

Secusoft

PG Security Systems

Explicate

Seris

Bosch Security Systems

Seagate

EAL

Akuvox

Bydemes

Sequrix

VVNL

Network Optix

Dero Security Products

Uniview

Paxton

i-Pro

Trigion

Advancis

HD Security

CardAccess

Ajax Systems

SmartSD

Traka ASSA ABLOY

SOBA

2N

Paraat

G4S

NIBHV

SMC Alarmcentrale

Centurion

VBN

VideoGuard

Kiwa

ASIS

Hanwha Vision Europe

NetworxConnect

Crown Security Services

IDIS

HID

SmartCell

Genetec

Service Centrale Nederland

CDVI

Securitas

Alphatronics

Avigilon Alta

ASSA ABLOY

OSEC

Optex

20face

Regio Control Veldt

Eizo

CSL

Multiwacht

Gold-IP

Aritech

Oribi ID Solutions

DZ Technologies

Top Security

ARAS

Unii

Vandalen krijgen vaker de rekening gepresenteerd van NS

22 augustus 2022
Redactie
05:30

De NS is jaarlijks zo’n 10 miljoen euro kwijt aan het verwijderen van graffiti van treinen. Daarom wordt steeds meer gedaan om de daders te achterhalen en de schade te claimen. Volgens De Telegraaf hebben vandalen tot nu toe zo’n 2,5 miljoen euro moeten betalen.

Het gaat niet alleen om graffiti. Regelmatig worden ook vernielingen aangericht in de treinstellen en op stations. Daarom is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in cameratoezicht. Ook is samen met de politie een database aangelegd met afbeeldingen van graffiti. Als een ‘kunstenaar’ op heterdaad wordt betrapt, kan via de database worden nagegaan of deze zijn of haar creativiteit eerder op NS-eigendommen heeft botgevierd. Vervolgens wordt een schadeclaim neergelegd, die volgens de NS tot nu toe in 85 procent van de gevallen wordt betaald.

Enorme kostenpost
Het probleem is vrij groot. In 2020 moest NS ruim 142.000 vierkante meter aan graffiti van treinen laten verwijderen. Dat moet op een speciale locatie om milieuschade te voorkomen. Daardoor is de trein enige tijd niet te gebruiken, wat ook weer een schadepost oplevert. Doordat treinen tegenwoordig vaker bestickerd worden in plaats van geschilderd, is graffiti wel makkelijker te verwijderen. Ook een speciale coating zorgt ervoor dat verf minder goed hecht. Toch blijft het een forse schadepost. NS experimenteert daarom met nieuwe technieken om vandalen te betrappen, zoals drones met warmtebeeldcamera’s.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

SequriX

Aritech

Wordt een partner