VBN-event over beveiliging Schiphol en NAVO-top

Onlangs hield de Vereniging Beveiligingsprofessionals Nederland (VBN) een bijzondere themadag in de Koningin Máximakazerne van de Koninklijke Marechaussee (KMAR) op Schiphol. Met 35 deelnemers en een exclusieve rondrit over het luchthaventerrein werd het een evenement dat op een hoge waardering mocht rekenen.

Onder leiding van gastheer en VBN-lid Ronald Donia MSc kregen de leden een kijkje achter de schermen van de beveiliging van de burgerluchtvaart. Sinds 1994 voert de KMAR de politietaak uit op Schiphol, met als kerntaken grensbewaking, terrorismebestrijding en de beveiliging van objecten en personen. Het is een van de voorbeelden waarbij de krijgsmacht taken heeft in het publieke domein. De organisatie telt 8.500 medewerkers, oplopend naar 10.000 in 2030, aangevuld met een naar 5000 man groeiend aantal reservisten.
Publiek-private samenwerking
Schiphol behoort tot de best beveiligde luchthavens ter wereld en dat zou niet mogelijk zijn zonder samenwerking tussen publieke en private partijen. De luchthaven, de luchtvaartmaatschappijen en de KMAR dragen met andere partners een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zo is om luchtvracht veilig en snel aan boord van een vliegtuig te krijgen samen met transportbedrijven een veilige luchtvrachtketen ingericht.
Op Schiphol valt alles achter de security onder het KMAR-domein. Dat wil overigens niet zeggen dat de KMAR als enige verantwoordelijk is. De luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen dragen ook een hoge verantwoordelijkheid waar het gaat om de beveiliging. De luchthaven zorgt onder andere voor hoogwaardige technische beveiliging. Ook is Schiphol verantwoordelijk voor particuliere beveiliging voor passagiers- en bagagecontrole.
NAVO-top
Kapitein Herman Demmers, voormalig hoofd Gewapende Beveiliging Burgerluchtvaart, nam de aanwezigen mee in de voorbereidingen rond de NAVO-top van juni dit jaar. De beveiliging vergde maandenlange voorbereiding, nauwe samenwerking met partners zoals de luchthaven, defensie, de politie en de inzet van extra eenheden. De NAVO-top vergde een ingewikkelde logistiek. Alleen al Trump kwam behalve met de Airforce One met nog een aantal transportvliegtuigen.
Wat de dag extra bijzonder maakte, was de locatie natuurlijk, maar zeker ook de bijzondere rondrit per bus over de platforms van de luchthaven.
Lees hier het volledige verslag en meld u hier aan als u dit soort bijeenkomsten ook eens wilt meemaken.









































































































