Veel BHV’ers ontevreden over opleidingen
Een enquête van Radar onder meer dan 2300 mensen onthult aanzienlijke tekortkomingen in BHV-opleidingen (Bedrijfshulpverlening). Van de deelnemers die in het afgelopen jaar een BHV-cursus volgden, gaf meer dan een kwart aan niet voldoende getraind te zijn om hun taken adequaat uit te voeren. Verrassend genoeg bleek ook dat een aantal BHV-opleidingen essentiële vaardigheden, zoals reanimatie, nauwelijks of helemaal niet behandelt.
Bijna een kwart (24%) van de BHV’ers heeft tijdens hun opleiding niet geleerd hoe te reanimeren en 23% heeft nooit een brandje leren blussen. Daarnaast vindt ruim een derde (36%) zich onvoldoende voorbereid op het evacueren van een gebouw en bijna de helft (48%) heeft niet geleerd hoe bedrijfsongevallen kunnen worden voorkomen. Dit wijst op grote variatie in kwaliteit en inhoud van BHV-opleidingen, waarbij sommige cursussen slechts uitleg geven zonder enige praktijkoefeningen.
De enquête laat zien dat bij een aantal BHV-opleidingen niet alle belangrijke onderwerpen aan bod komen. Zo heeft slechts 80% van de deelnemers daadwerkelijk geoefend met het blussen van een brand, en minder dan de helft heeft evacuatie geoefend. Voor sommige BHV’ers blijven deze onderwerpen zelfs volledig onbesproken. Dit is problematisch, gezien de cruciale aard van deze vaardigheden voor bedrijfshulpverlening.
Minimale scholingseis
Daarnaast voldoen veel BHV-cursussen niet aan de minimale scholingseis van 8 uur per twee jaar, die neerkomt op 4 uur per jaar. Meer dan 20% van de respondenten haalt dit aantal niet. Er zijn ook respondenten die alleen een online BHV-cursus volgen, zonder praktijkoefeningen. Van hen krijgt 86% minder dan vier uur training, en een aanzienlijk deel krijgt geen instructie over basisvaardigheden zoals reanimatie of evacuatie.
Deze resultaten suggereren dat BHV-trainingen, om effectiever te zijn, meer praktijkoefeningen en een uniform minimum aan lesuren zouden moeten omvatten om de veiligheid op de werkvloer te waarborgen.
NIBHV stelt dat certificering enkel kan plaatsvinden wanneer er een combinatie van theorie en praktijktraining is. Wetenschappelijk onderzoek zou aantonen dat praktijkervaring onmisbaar is voor een bhv’er om adequaat te kunnen handelen tijdens noodsituaties. Oefeningen onder begeleiding van een ervaren instructeur geven cursisten de mogelijkheid om de theorie om te zetten in praktische vaardigheden, waarbij directe feedback en correcties essentieel zijn voor het leerproces. Het volgen van een volledige training met zowel theorie als praktijk stelt cursisten in staat om onder toezicht van een instructeur handelingen uit te voeren totdat zij competent bevonden worden. Het belang van een praktijkcomponent in bhv-trainingen benadrukt dus de noodzaak van een goed opgeleid persoon die in noodsituaties doortastend kan optreden. De zekerheid dat een bhv’er getraind is met praktische oefeningen en begeleiding draagt bij aan de algehele veiligheid op de werkvloer.