Beveiliging nieuws

Onze partners

Lobeco

MPL

GFT

Seagate

2N

BHVcertificaat.online

Connect Security

HID

Nimo Drone Security

PG Security Systems

Dahua

Centurion

Top Security

VBN

Crown Security Services

Seris

Alarm Meldnet

G4S

Koninklijke Oosterberg

Oribi ID Solutions

Regio Control Veldt

Alphatronics

Eagle Eye Networks

ADI

ARAS

Hanwha Vision Europe

Add Secure

Ajax Systems

Genetec

VEB

RoSecure

VAIBS

DZ Technologies

Avigilon Alta

Explicate

i-Pro

Multiwacht

Bosch Security Systems

Nimo Dog Security

Advancis

IDIS

Masset Solutions

20face

SmartSD

Hikvision

Paraat

Nenova

Optex

SMC Alarmcentrale

NIBHV

Service Centrale Nederland

Securitas

VVNL

ASIS

Secusoft

Unii

De Beveiligingsjurist

HD Security

Bydemes

CSL

Sequrix

EAL

Trigion

CardAccess

Kiwa

Akuvox

SOBA

OSEC

JMB Groep

Boon Edam

Milestone

Traka ASSA ABLOY

CDVI

SmartCell

Uniview

Brivo

Dero Security Products

VideoGuard

Gold-IP

ASSA ABLOY

NetworxConnect

Paxton

Eizo

Veel problemen met nieuwe 112-meldkamer Bergen op Zoom

30 september 2021
Redactie
07:35

Naast een structurele onderbezetting kampt de nieuwe 112-meldkamer in Bergen op Zoom ook met een reeks aan technische problemen, vertellen anonieme ‘insiders’ aan BN DeStem. Zo leggen stroomstoringen de meldkamer regelmatig plat, waarbij ook de noodstroom het laat afweten.

De nieuwe meldkamer is bedoeld voor de politie, brandweer en ambulancediensten in de regio’s West-Brabant en Zeeland, die respectievelijk 24 en 13 gemeenten tellen. De stroomstoringen zouden worden veroorzaakt doordat het politiebureau onvoldoende stroomcapaciteit afneemt. “Onverantwoord”, aldus een medewerker. Volgens hem is het gelukkig nog niet gebeurd dat iemand om het leven kwam doordat bij de meldkamer ineens alle schermen op ‘zwart’ gingen. Het hoofd van de centrale, Marten Siderius, ontkent dat er ernstige problemen zijn. Het zou gaan om enkele systeemstoringen, waarbij geen levensbedreigende situaties optraden.

Twee keer noodstroom
Het politiebureau aan het Bergse Emplacement heeft ongeveer 600 medewerkers waarvan ruim 200 in de meldkamer. De recente kritiek kwam naar voren  nadat vorig weekeinde groot onderhoud werd gepleegd. Daarbij moesten de systemen twee keer een half uur gebruik maken van noodstroom. Volgens de politie was het onderhoud noodzakelijk om de systemen te laten voldoen aan de eisen voor de komende jaren. Afgelopen weekend viel de meldkamer volgens de politie 7 minuten uit, maar volgens de klagende medewerkers duurde het aanzienlijk langer. De 112-centrale van Rotterdam-Rijnmond nam de meldingen toen over en er zouden geen meldingen verloren zijn gegaan.

Opstartproblemen
De bronnen van BN DeStem zeggen dat de storingen langer duren, omdat na herstel van de stroom het altijd lang duurt voordat alle systemen weer opgestart en operationeel zijn. De leiding zou dit probleem bagatelliseren. Het zou uren kunnen duren voordat bijvoorbeeld C2000 weer naar behoren functioneert. Weliswaar kunnen andere centrales als ‘back-up’ worden ingeschakeld, maar dat levert volgens de klagers toch vertragingen op. Bovendien kennen de centralisten in de andere centrales het werkgebied van Bergen op Zoom minder goed. Dat kan tot problemen leiden als er bijvoorbeeld een brand in een chemische fabriek uitbreekt. De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant vindt zo’n scenario zwaar overdreven. Er is volgens een woordvoerder het afgelopen jaar niets ernstig gebeurd en de Meldkamer Zeeland-West-Brabant was altijd onder controle. De vakbonden zien het minder positief. C2000 zou nog altijd ver onder de maat presteren en de werkdruk in de meldkamers is al jaren te hoog. Daar mogen niet nog eens ict- en netstroomproblemen bovenop komen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

MPL

Wordt een partner