Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Eagle Eye Networks

Paraat

ASIS

Securitas

Nenova

Add Secure

SOBA

OSEC

Seris

VAIBS

Optex

Kiwa

IDIS

Hanwha Vision Europe

CSL

Uniview

Multiwacht

Milestone

EAL

CardAccess

GFT

Unii

DZ Technologies

ASSA ABLOY

PG Security Systems

Service Centrale Nederland

Hikvision

Centurion

Bosch Security Systems

Oribi ID Solutions

Explicate

Sequrix

Seagate

SmartCell

Akuvox

Nimo Drone Security

NIBHV

Ajax Systems

CDVI

Advancis

De Beveiligingsjurist

SMC Alarmcentrale

BHVcertificaat.online

Lobeco

2N

Alphatronics

Avigilon Alta

Masset Solutions

Traka ASSA ABLOY

Brivo

VEB

Connect Security

Eizo

HID

Regio Control Veldt

VBN

Dero Security Products

HD Security

Alarm Meldnet

Gold-IP

i-Pro

Paxton

Genetec

Top Security

RoSecure

ADI

Trigion

VideoGuard

20face

SmartSD

Nimo Dog Security

ARAS

VVNL

Bydemes

Secusoft

JMB Groep

Crown Security Services

NetworxConnect

G4S

Veiligheid Schiphol lijdt door slechte arbeidsomstandigheden

14 december 2020
Redactie
08:58

Volgens vakbond FNV lijdt de veiligheid van Schiphol onder de slechte arbeidsomstandigheden bij mensen die op de luchthaven werken. Uit een enquête onder meer dan 1100 medewerkers blijkt dat er ernstige problemen zijn met de veiligheidscultuur.

Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: “In de luchtvaart is een open veiligheidscultuur gebruikelijk, maar bij de grondbedrijven zijn de snelheid van het werk en lage kosten belangrijker dan veiligheid. Dit is een direct gevolg van de harde concurrentiestrijd die door de Schiphol Group wordt veroorzaakt.”

Veel veiligheidsincidenten
In de enquête worden veel veiligheidsincidenten genoemd. Een veelvoorkomend probleem vormen agressieve passagiers. Daarnaast worden veel veiligheidsincidenten op het platform gemeld. Die variëren van te hard rijden tot aanrijdingen met schade aan vliegtuigen tot gevolg. Van Doesburg: “Slechts 40 procent van de respondenten bij afhandelingsbedrijven zegt dat hun managers veiligheid belangrijker vinden dan snelheid. Bij beveiliging is dat percentage nog lager: 32 procent. En als er iets mis gaat, gaan ze op zoek naar iemand die ze de schuld kunnen geven, in plaats van onderzoeken hoe de fout in de toekomst te voorkomen is.”

Grote hoeveelheid bedrijven
Op de luchthaven wordt het meeste werk uitgevoerd door bedrijven die Schiphol inhuurt of waar Schiphol de vergunning aan verstrekt. Volgens de FNV zijn dat onnodig veel verschillende bedrijven en wordt de concurrentiestrijd daardoor heviger. Zo zijn er bijvoorbeeld acht afhandelingsbedrijven actief. In Europa hebben de meeste grote luchthavens er maar twee. “Door die grote hoeveelheid bedrijven, organiseert Schiphol Group in onze ogen bewust, hevige concurrentie op de luchthaven. Bedrijven doen er letterlijk alles aan om werk te behouden, ten koste van de werknemers en de veiligheid”, aldus Van Doesburg.

Vervuilde lucht
De arbeidsomstandigheden op Schiphol staan al vele jaren onder druk. Uit de enquête blijkt dat respondenten veel rug-, nek- en schouderklachten hebben en veel ernstiger burn-outverschijnselen ervaren dan gemiddeld in Nederland. Ook is werken in vervuilde lucht een groot probleem. Veel respondenten melden dat ze moeten werken in de jetblast van opstartende en taxiënde vliegtuigen. Volgens een van de respondenten durven steeds minder werknemers hier iets van te zeggen, uit angst voor het verliezen van hun baan.

Manifestatie
FNV organiseerde zondagmiddag op Schiphol een manifestatie waar beveiligers, passagiersmedewerkers, schoonmakers en platform- en bagagemedewerkers de directie van Schiphol Group een waarschuwing afgaven. Van Doesburg: “Als de directie niet voor 1 februari 2021 met een fatsoenlijke ondergrens komt voor een leefbaar loon, vaste banen en veilig en gezond werk, starten we met een actietraject waarbij werkonderbrekingen niet uitgesloten zijn.” De directie kreeg daarom van de medewerkers een klok overhandigd die aftelt tot 1 februari 2021.

Veiligheidsincidenten
Schiphol zegt dat FNV wel vaker iets roept, maar er op grond van eigen waarneming en gesprekken met bedrijven van overtuigd te zijn dat de luchthaven een veilige werkplek biedt. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt echter eveneens vast dat niet alles koek en ei is op Schiphol. Vorig jaar kwamen er 7500 meldingen binnen over veiligheidsincidenten. Drie keer ging het zelfs om een botsing tussen vliegtuigen op de grond. Daar komt volgens de ILT bij dat veel incidenten niet eens worden gemeld, omdat ze zo vaak voorkomen dat ze als ‘gewoon’ worden beschouwd. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in 2017 dat het op Schiphol niet onveilig is, maar dat er wel iets moest gebeuren. De drukte nam op dat moment namelijk sneller toe dan de veiligheid.

Deel dit artikel via:

Vlog 9

Premium partners

Videoguard

Seagate

SequriX

Suricat

Wordt een partner