Veiligheidsdienst Amsterdam blijkt zelf zeer slecht beveiligd
Van alle ambtelijke diensten van de gemeente Amsterdam blijkt juist de afdeling die zich bezighoudt met bestrijding van terrorisme, radicalisering en georganiseerde misdaad het slechts beveiligd. Dit concludeert De Telegraaf op basis van rapporten die met de Wet Openbaarheid van Bestuur zijn opgevraagd.
De veiligheidsambtenaren hebben volgens het ochtendblad een ‘zooitje’ gemaakt van hun eigen afdeling. De dienst Openbare Orde en Veiligheid is de enige die tijdens een recent integriteitsonderzoek een dikke onvoldoende heeft gekregen, namelijk een 1 op een schaal van 1 tot 5. En dat terwijl hier uiterst gevoelige informatie circuleert, bijvoorbeeld over (potentiële) criminelen die continu door de politie in de gaten worden gehouden, de prostitutiebranche en bedrijven die verdacht worden van het witwassen van crimineel verkregen geld.
Inbreuken
Het zou nauwkeurig gemonitord moeten worden wie welke informatie raadpleegt, maar een systeem om dat bij te houden is er niet, aldus een interne risico-inventarisatie uit 2017. Ook laat de screening van medewerkers die met politiegegevens moeten werken te wensen over. Wie telefoons en laptops met gevoelige informatie gebruikt wordt niet goed geregistreerd en wie de gemeente verlaat, kan vaak nog lange tijd zijn toegangspasje gebruiken om het gemeentehuis en de afdelingen binnen te komen. Het is overigens niet na te gaan of de slechte beveiliging bij de dienst OVV al tot inbreuken heeft geleid, omdat geen logbestanden worden gemaakt van wie welke informatie bekijkt. Normaal tracht de overheid het risico te beperken door ambtenaren een eed te laten afleggen, maar zelfs dat gebeurde lang niet altijd bij mensen die op de veiligheidsafdeling kwamen werken. Intussen is dat voor alle nieuwe ambtenaren wel goed geregeld.