Beveiliging nieuws

Onze partners

IDIS

G4S

SOBA

VideoGuard

NetworxConnect

GFT

OSEC

Crown Security Services

Connect Security

Hikvision

Seris

ADI

Nimo Dog Security

Kiwa

Bosch Security Systems

Secusoft

Centurion

ARAS

HD Security

Service Centrale Nederland

Unii

Nenova

2N

Brivo

SmartSD

Top Security

MPL

ASSA ABLOY

Optex

Hanwha Vision Europe

Sequrix

DZ Technologies

Avigilon Alta

Akuvox

Traka ASSA ABLOY

EAL

Ajax Systems

De Beveiligingsjurist

VAIBS

VBN

CardAccess

Alphatronics

Securitas

Masset Solutions

BHVcertificaat.online

Paxton

CDVI

RoSecure

Milestone

Seagate

Eagle Eye Networks

20face

Nimo Drone Security

Advancis

Gold-IP

i-Pro

SMC Alarmcentrale

Trigion

Genetec

Eizo

Lobeco

Koninklijke Oosterberg

Explicate

Dero Security Products

Regio Control Veldt

Multiwacht

Bydemes

ASIS

NIBHV

Dahua

PG Security Systems

JMB Groep

VEB

Boon Edam

Paraat

Add Secure

CSL

HID

Alarm Meldnet

SmartCell

Oribi ID Solutions

Uniview

VVNL

‘Verkapte ‘staatssteun’ Schiphol verstoort beveiligingsmarkt’

1 juni 2022
Redactie
14:53

De beveiligers op Schiphol zullen blij zijn. Het akkoord tussen CNV en FNV met de luchthaven brengt ook voor hen grote financiële voordelen met zich mee. Directeur Leon Vincken van VBe NL waarschuwt echter voor teveel optimisme over deze vorm van ‘staatssteun’. “De rest van onze branche heeft hier niets aan.”

“Voor de buitenwereld onzichtbaar, voor de insider een bittere jarenlange strijd voor erkenning en waardering van een mooi beroep waar Nederland niet zonder kan: beveiliger. Aanbestedingsmacht en volumes regeren echter wie waar mag beveiligen, het kruimelwerk is voor de rest”, aldus Vincken. “Een markt onder de tucht van enkele grote partijen, ondermijning en twee vakbonden die slechts het financieel en ledengroei-belang op Schiphol dienen. De regio en 90 procent van de beveiligingsbedrijven, met duizenden beveiligers ten spijt. Deze hebben het nakijken. De winst en groei van de bedrijfstak die voor 80 procent bepaald wordt door personele inzet, wordt deze eerste zomer na corona met het Schiphol-akkoord opnieuw op zijn kop gezet.”

Sleutel tot winstbejag: de cao
De eigen cao Particuliere Beveiliging van onder andere FNV en CNV met het grootste aandeel in de luchthavenbeveiliging zijn voor vakbonden normaliter het strijdtoneel, merkt de directeur van VBe NL op. “Dat uit zich in een reeds jaren durende juridische strijd met de cao Veiligheidsdomein. Een cao die niet wordt geaccepteerd door FNV en CNV en die wordt bevochten tot op het toneel van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Eén strijd van het grootbedrijf met een aanbestedingsbelang van drie beveiligingsbedrijven op Schiphol en hun cao Particuliere Beveiliging tegen het midden- en kleinbedrijf met de cao Veiligheidsdomein voor de rest van Nederland. Daar waar beveiligen geen massaproduct is maar maatwerk van ad hoc-opdrachten en kortdurend van aard. Buiten grootschalige aanbestedingen heerst namelijk dagelijks onzekerheid over continueren van een dienstverlening met smalle marges. Marges die met behulp van een flexibele schil, van ruim 40 procent, kleinschalige invulling en ‘familiebedrijf’-aandacht tot een succes kunnen leiden. Zo zeer dat deze cao Veiligheidsdomein van de branchevereniging voor deze bedrijven, VBe NL, het verschil blijken te maken. De lonen liggen al jaren 1000 euro per jaar hoger, er is zeggenschap over eigen werktijden, betaalde mantelzorg en een persoonlijk leerbudget voor beveiligers. Tot het Schiphol-akkoord…”

Media-aandacht goed voor staatssteun
Vakbonden FNV en CNV laten volgens Vincken hun leden liever deze 1000 euro langs de neus gaan. “Zij vinden actievoeren op de internationale luchthaven van een groter belang. En met succes! De ideologie van anti-flexibele schil, focus op ledenwinst, een extra forse duit in het financiële vakbondsmandje vanuit de aan de cao verweven sociaal fondsen en scoren op slechte werkomstandigheden op Schiphol, hebben hun voorkeur.”
Volgens de directeur van VBe NL onderhandelen de vakbonden liever voor het acht uur Journaal met Schiphol zelf dan met de werkgeversverenigingen die over de beide cao’s in de beveiliging gaan. “Want 1000 euro overbruggen is onhaalbaar voor het grootbedrijf. En tegen de flex van de rest van Nederland heerst aversie. Intussen buigt Schiphol in de ontstane chaos van het personeelsgebrek.”

Arbeidsmarkt verstoord
De drie grootbedrijven maakt het volgens Vincken niets uit, want de rekening gaat naar Schiphol. “Een zomeruurloontoelage van ruim 35 procent verstoort intussen de gehele arbeidsmarkt in de regio en ver daarbuiten. Fijn voor de werknemers die hiervan profiteren. Ze verdienen het. De ondernemers en werknemers in de regio hebben echter het nakijken. Tegen dit soort afspraken met verkapte staatssteun kan geen bedrijf in Nederland op de arbeidsmarkt concurreren. De beveiliging al helemaal niet. Dat is pas mogelijk als ook de cao voor alle beveiligers op niveau wordt gebracht, maar dat gaat nu net niet gebeuren, want opdrachtgevers in de regio hebben geen overheid of groot publiek achter zich staan. En met gratis OV en 840 euro per zomermaand extra kan ook een cao die al 1000 euro per jaar meer biedt niet concurreren op de huidige arbeidsmarkt.”

Geldinjectie van korte duur
Passagiers staan de komende dagen nog altijd in de rij. Beveiligers moeten worden geworven en opgeleid. “Beveiligers laat jullie intussen niets wijsmaken”, adviseert Vincken. “Deze geldinjectie is namelijk van korte duur want de rest van Nederland kan niet volgen zonder dat de cao’s op gelijk niveau worden gebracht en hier zitten Schiphol en de overheid niet aan tafel om als pinautomaat te dienen. De cao Particuliere Beveiliging loopt nog altijd 1000 euro achter op de cao Veiligheidsdomein. Beveiligers op Schiphol geniet van dit extraatje, nu nog jullie collega’s in de rest van Nederland!”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner