Verkoop beveiligingsproducten voor huishoudens groeit flink

Van de Nederlandse huishoudens is 28 procent in het bezit van slimme beveiligingsapparatuur. Slimme deurbellen zijn daarbij het populairst. Ruim 1,2 miljoen huishoudens (15%) hebben er een. Dat berekende marktonderzoekbureau Multiscope. Uit de Smart Home Monitor blijkt bovendien dat Nederlanders voor 227 miljoen euro aan beveiligingssystemen besteden.
De zevende Smart Home Monitor is gebaseerd op een grootschalig onderzoek onder bijna 5.000 Nederlanders. Volgens Multiscope heeft nu bijna drie op de tien (28%) huishoudens slimme beveiligingsapparatuur. Dat komt neer op 2,3 miljoen huishoudens. Hiermee is het bezit met 2%-punt gestegen ten opzichte van 2022. De meeste huishoudens hebben een slimme deurbel (15%). Omgerekend zijn dit 1,2 miljoen huishoudens. De bewakingscamera volgt met 14 procent. Het bezit van rook- en CO-melders is het sterkst gestegen (4%-punt).
Maximale groeipotentie 840.000 huishoudens
Consumenten hebben volgens Multiscope in totaal 779 miljoen euro besteed aan slimme beveiliging en veiligheid. Vorig jaar was dit nog 734 miljoen euro. De totale bestedingen groeiden daarmee met 6 procent. In totaal wordt het meest uitgegeven aan beveiligingssystemen (227 miljoen euro) en bewakingscamera’s (202 miljoen euro).
Bijna één op de vijf huishoudens is van plan om binnen een jaar slimme producten voor beveiliging en veiligheid te kopen (17%). Hiervan zegt 4 procent zeker beveiligingsapparatuur aan te schaffen en 13 procent waarschijnlijk. Dat zijn in totaal 1,3 miljoen huishoudens. Van deze groep heeft 63 procent nog geen slimme beveiligingsapparatuur. De maximale groeipotentie van nieuwe gebruikers is daarmee 840.000 huishoudens.