Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Optex

i-Pro

VisionPlatform.ai

SmartSD

Bydemes

NIBHV

Intrasec

Secusoft

Paraat

Crown Security Services

G4S

ASIS

VVNL

VGN Group

HID

VideoGuard

Trigion

Seris

Unii

HD Security

Uniview

Seagate

CSL

Brivo

SOBA

Nenova

Oribi ID Solutions

Alphatronics

Add Secure

Hikvision

VEB

VBN

Traka ASSA ABLOY

Paxton

Masset

Securitas

Network Optix

Regio Control Veldt

MPL

Gold-IP

Milestone

Hanwha Vision Europe

ASSA ABLOY

Distri Company

Lobeco

Bosch Security Systems

Sequrix

Eagle Eye Networks

Akuvox

VAIBS

IDIS

EAL

Aritech

Eizo

Kidde Commercial

Multiwacht

Top Security

ARAS

Alarm Meldnet

Teletek

Service Centrale Nederland

2N

Connect Security

Genetec

Advancis

Ajax Systems

SMC Alarmcentrale

LUGN

BHVcertificaat.online

ADI

Synguard

SmartCell

Paralax

MOBOTIX

Centurion

CDVI

Dero Security Products

OSEC

Verplichting om updates digitale producten en diensten te leveren

29 april 2022
Redactie
15:46

Verkopers zijn nu wettelijk verplicht om digitale apparaten en diensten werkend en veilig te houden. Consumenten hebben bij de aankoop van slimme apparaten zoals smart tv’s en horloges, printers, camera’s en babyfoons nu recht op software- en beveiligingsupdates.

Hetzelfde geldt bij de aanschaf van bijvoorbeeld games of apps en voor streamingdiensten. Ook krijgt de consument meer bescherming als het gekochte product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen. De Eerste Kamer stemde eerder in met de wetswijziging op voorstel van ministers Franc Weerwind (Rechtsbescherming) en Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat). Europese richtlijnen over de verkoop van goederen en levering van digitale inhoud en diensten zijn nu omgezet in Nederlands recht. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van de regels.

Proportionaliteit
Hoe lang verkopers verplichte updates aan consumenten moeten geven, is geregeld op basis van proportionaliteit: dus wat redelijk is voor een consument. Bij een duurder product zoals een slimme wasmachine mag je langer updates verwachten, dan bijvoorbeeld bij de aankoop van een digitaal spelletje op je telefoon.
Het recht op updates is niet de enige verbetering voor de consument. De gewijzigde wet regelt ook dat de duur van de zogenoemde omkering van de bewijslast wordt verlengd van 6 maanden naar 1 jaar. De bewijslast ligt bij de verkoper en niet bij de consument. Koopt iemand bijvoorbeeld een smartphone en krijgt diegene binnen een jaar een probleem met het toestel dan moet de verkoper aantonen dat de smartphone bij levering in orde was en de consument het probleem heeft veroorzaakt. Hiermee staat de consument sterker.

Redelijke verwachtingen van een koop
De nieuwe wet vereist dat het gekochte digitale product vanaf de levering moet voldoen aan wat de consument in redelijkheid mocht verwachten. Als dat niet het geval is moet de verkoper of handelaar alsnog de overeenkomst nakomen door het gebrek te repareren of een vervangend product te regelen. Is dat niet mogelijk dan kan hij de prijs verminderen of kan de consument de overeenkomst ontbinden, waarmee hij het aankoopbedrag terug krijgt.
De wetswijziging sluit aan bij de overheidscampagne Doe je updates. Uit onderzoek van het ministerie van EZK blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders slimme apparaten niet updatet, omdat zij daar geen tijd voor hebben of omdat zij het gedoe vinden. Daarmee zijn ze kwetsbaar voor internetcriminelen. Daarom roept de campagne op om slimme apparaten in huis direct te updaten en geeft daarover tips via https://www.doejeupdates.nl.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Distri Company

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

Videoguard

SequriX

Wordt een partner