Beveiliging nieuws

Onze partners

OSEC

Alarm Meldnet

VBN

MPL

Brivo

Alphatronics

Dero Security Products

VVNL

Genetec

JMB Groep

NIBHV

Service Centrale Nederland

Seris

Eizo

Masset Solutions

Paxton

CDVI

PG Security Systems

VEB

Nimo Drone Security

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

Ajax Systems

De Beveiligingsjurist

Securitas

Hikvision

Uniview

ADI

ARAS

HD Security

Hanwha Vision Europe

DZ Technologies

BHVcertificaat.online

Nenova

Lobeco

Akuvox

Optex

i-Pro

Trigion

CSL

SOBA

G4S

Centurion

20face

Regio Control Veldt

Add Secure

Koninklijke Oosterberg

Dahua

Bosch Security Systems

Sequrix

EAL

GFT

CardAccess

Paraat

Seagate

Traka ASSA ABLOY

Kiwa

SMC Alarmcentrale

Milestone

ASIS

VideoGuard

SmartSD

Top Security

Gold-IP

2N

Nimo Dog Security

Avigilon Alta

Explicate

ASSA ABLOY

SmartCell

IDIS

NetworxConnect

Multiwacht

Unii

RoSecure

Connect Security

Secusoft

Advancis

Boon Edam

VAIBS

Bydemes

HID

Crown Security Services

Verplichting om updates digitale producten en diensten te leveren

29 april 2022
Redactie
15:46

Verkopers zijn nu wettelijk verplicht om digitale apparaten en diensten werkend en veilig te houden. Consumenten hebben bij de aankoop van slimme apparaten zoals smart tv’s en horloges, printers, camera’s en babyfoons nu recht op software- en beveiligingsupdates.

Hetzelfde geldt bij de aanschaf van bijvoorbeeld games of apps en voor streamingdiensten. Ook krijgt de consument meer bescherming als het gekochte product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen. De Eerste Kamer stemde eerder in met de wetswijziging op voorstel van ministers Franc Weerwind (Rechtsbescherming) en Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat). Europese richtlijnen over de verkoop van goederen en levering van digitale inhoud en diensten zijn nu omgezet in Nederlands recht. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van de regels.

Proportionaliteit
Hoe lang verkopers verplichte updates aan consumenten moeten geven, is geregeld op basis van proportionaliteit: dus wat redelijk is voor een consument. Bij een duurder product zoals een slimme wasmachine mag je langer updates verwachten, dan bijvoorbeeld bij de aankoop van een digitaal spelletje op je telefoon.
Het recht op updates is niet de enige verbetering voor de consument. De gewijzigde wet regelt ook dat de duur van de zogenoemde omkering van de bewijslast wordt verlengd van 6 maanden naar 1 jaar. De bewijslast ligt bij de verkoper en niet bij de consument. Koopt iemand bijvoorbeeld een smartphone en krijgt diegene binnen een jaar een probleem met het toestel dan moet de verkoper aantonen dat de smartphone bij levering in orde was en de consument het probleem heeft veroorzaakt. Hiermee staat de consument sterker.

Redelijke verwachtingen van een koop
De nieuwe wet vereist dat het gekochte digitale product vanaf de levering moet voldoen aan wat de consument in redelijkheid mocht verwachten. Als dat niet het geval is moet de verkoper of handelaar alsnog de overeenkomst nakomen door het gebrek te repareren of een vervangend product te regelen. Is dat niet mogelijk dan kan hij de prijs verminderen of kan de consument de overeenkomst ontbinden, waarmee hij het aankoopbedrag terug krijgt.
De wetswijziging sluit aan bij de overheidscampagne Doe je updates. Uit onderzoek van het ministerie van EZK blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders slimme apparaten niet updatet, omdat zij daar geen tijd voor hebben of omdat zij het gedoe vinden. Daarmee zijn ze kwetsbaar voor internetcriminelen. Daarom roept de campagne op om slimme apparaten in huis direct te updaten en geeft daarover tips via https://www.doejeupdates.nl.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

MPL

Suricat

Seagate

Wordt een partner