Beveiliging nieuws

Onze partners

Hanwha Vision Europe

NIBHV

ARAS

VideoGuard

Alphatronics

VBN

Crown Security Services

IDIS

SMC Alarmcentrale

Bydemes

Alarm Meldnet

Top Security

Lobeco

NetworxConnect

SmartSD

Paraat

Bosch Security Systems

CardAccess

ASSA ABLOY

Explicate

Nimo Drone Security

Multiwacht

Dero Security Products

Connect Security

Centurion

2N

Koninklijke Oosterberg

Nenova

SOBA

Unii

De Beveiligingsjurist

Masset Solutions

Sequrix

SmartCell

HID

Add Secure

Regio Control Veldt

JMB Groep

VEB

Eagle Eye Networks

Paxton

ASIS

Service Centrale Nederland

G4S

i-Pro

PG Security Systems

Avigilon Alta

HD Security

BHVcertificaat.online

Ajax Systems

20face

Uniview

Kiwa

VAIBS

Oribi ID Solutions

Akuvox

Traka ASSA ABLOY

Genetec

MPL

Hikvision

Dahua

OSEC

ADI

EAL

Gold-IP

Secusoft

Optex

GFT

Brivo

Eizo

CDVI

Seagate

Trigion

Seris

CSL

Milestone

VVNL

Securitas

DZ Technologies

Nimo Dog Security

Advancis

RoSecure

Versterkte aanpak van doorverkoop gestolen spullen

13 augustus 2021
Redactie
16:04

Het Digitaal opkopersregister (DOR) wordt verplicht voor alle opkopers en handelaren. De ministerraad heeft op voorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid ingestemd met een wetsvoorstel dat deze landelijke verplichting regelt. Men verwacht dat diefstal hierdoor minder lucratief wordt.

Inbraken, overvallen en straatroven hebben een flinke impact op slachtoffers. Ook andere vermogensdelicten zorgen voor veel schade bij getroffenen. Door het kopen, bezitten of verkopen van die gestolen goederen moeilijker te maken (ook wel heling genoemd), wordt het minder aantrekkelijk voor criminelen om deze misdrijven te plegen, verwacht de minister van Justitie & Veiligheid.

Makkelijker om criminelen op te sporen
Opkopers en handelaren in tweedehands spullen moeten straks de gebruikte en ongeregelde goederen en de personen die deze goederen aanbieden, verplicht invullen in het DOR. Nu verschilt de vorm van het verplichte inkoopregister per gemeente en gaat het soms nog per papieren register. Door goede, digitale registers wordt het makkelijker voor de politie om criminelen op te sporen en gestolen goederen terug te geven aan de slachtoffers.

Automatische melding van matches
Zodra een gestolen product wordt opgekocht en ingeschreven in het DOR, ontstaat een match met Stop Heling (database met aangiftes van gestolen goederen) en ontvangt de politie hiervan automatisch een melding. Die match kan natuurlijk niet automatisch tot stand komen met papieren registers. Via de website en app van Stop Heling kan iedereen tevens vooraf controleren of bijvoorbeeld via internet aangeboden tweedehands spullen als gestolen geregistreerd staan.

Digitaal opkopersloket
Ook komt er een landelijke verplichting om gebruik te maken van het Digitaal opkopersloket (DOL). Opkopers en handelaren moeten zich melden bij de gemeente waar zij hun bedrijf of beroep uitoefenen. In veertig procent van de gemeenten moet dat nu op voorschrift van de gemeente bij dit digitale loket, in andere gemeenten moet dat bij een fysiek loket. Het DOL gaat straks voor elke gemeente gelden. Door de lokale verschillen te verkleinen, wordt voorkomen dat helers en stelers die gestolen goederen willen aanbieden, uitwijken naar gemeenten waar het DOR en het DOL niet verplicht zijn gesteld.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner