Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Paxton

Akuvox

VAIBS

Intrasec

Regio Control Veldt

HID

Bydemes

Lobeco

Aritech

Eizo

Crown Security Services

CSL

ARAS

Paraat

OSEC

ASSA ABLOY

Distri Company

Multiwacht

SMC Alarmcentrale

EAL

G4S

SmartCell

Optex

HD Security

Eagle Eye Networks

Nenova

MOBOTIX

Oribi ID Solutions

Ajax Systems

Seagate

Trigion

Seris

Traka ASSA ABLOY

Top Security

BHVcertificaat.online

IDIS

Advancis

Gold-IP

Hikvision

VVNL

Securitas

Sequrix

Uniview

Avigilon Alta

VGN Group

SOBA

Milestone

Brivo

VEB

ASIS

Secusoft

NetworxConnect

Masset

Dero Security Products

Unii

Network Optix

Add Secure

Kidde Commercial

2N

i-Pro

Service Centrale Nederland

VideoGuard

Connect Security

ADI

Centurion

Bosch Security Systems

Paralax

Genetec

Alphatronics

VBN

NIBHV

Synguard

SmartSD

CDVI

Alarm Meldnet

Hanwha Vision Europe

Versterkte aanpak van doorverkoop gestolen spullen

13 augustus 2021
Redactie
16:04

Het Digitaal opkopersregister (DOR) wordt verplicht voor alle opkopers en handelaren. De ministerraad heeft op voorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid ingestemd met een wetsvoorstel dat deze landelijke verplichting regelt. Men verwacht dat diefstal hierdoor minder lucratief wordt.

Inbraken, overvallen en straatroven hebben een flinke impact op slachtoffers. Ook andere vermogensdelicten zorgen voor veel schade bij getroffenen. Door het kopen, bezitten of verkopen van die gestolen goederen moeilijker te maken (ook wel heling genoemd), wordt het minder aantrekkelijk voor criminelen om deze misdrijven te plegen, verwacht de minister van Justitie & Veiligheid.

Makkelijker om criminelen op te sporen
Opkopers en handelaren in tweedehands spullen moeten straks de gebruikte en ongeregelde goederen en de personen die deze goederen aanbieden, verplicht invullen in het DOR. Nu verschilt de vorm van het verplichte inkoopregister per gemeente en gaat het soms nog per papieren register. Door goede, digitale registers wordt het makkelijker voor de politie om criminelen op te sporen en gestolen goederen terug te geven aan de slachtoffers.

Automatische melding van matches
Zodra een gestolen product wordt opgekocht en ingeschreven in het DOR, ontstaat een match met Stop Heling (database met aangiftes van gestolen goederen) en ontvangt de politie hiervan automatisch een melding. Die match kan natuurlijk niet automatisch tot stand komen met papieren registers. Via de website en app van Stop Heling kan iedereen tevens vooraf controleren of bijvoorbeeld via internet aangeboden tweedehands spullen als gestolen geregistreerd staan.

Digitaal opkopersloket
Ook komt er een landelijke verplichting om gebruik te maken van het Digitaal opkopersloket (DOL). Opkopers en handelaren moeten zich melden bij de gemeente waar zij hun bedrijf of beroep uitoefenen. In veertig procent van de gemeenten moet dat nu op voorschrift van de gemeente bij dit digitale loket, in andere gemeenten moet dat bij een fysiek loket. Het DOL gaat straks voor elke gemeente gelden. Door de lokale verschillen te verkleinen, wordt voorkomen dat helers en stelers die gestolen goederen willen aanbieden, uitwijken naar gemeenten waar het DOR en het DOL niet verplicht zijn gesteld.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Videoguard

Distri Company

Seagate

SequriX

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

Suricat

Wordt een partner