Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Multiwacht

CDVI

Centurion

Eizo

VAIBS

EAL

ASSA ABLOY

Intrasec

Nenova

Network Optix

Ajax Systems

Advancis

Lobeco

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

Add Secure

SOBA

Genetec

Brivo

ARAS

G4S

Masset Solutions

Seris

Hanwha Vision Europe

Dero Security Products

Avigilon Alta

BHVcertificaat.online

Distri Company

Secusoft

Hikvision

SMC Alarmcentrale

Kiwa

Paxton

SmartSD

Uniview

NIBHV

Crown Security Services

Securitas

Regio Control Veldt

Bydemes

VBN

OSEC

Eagle Eye Networks

MOBOTIX

Paraat

VEB

2N

VideoGuard

Bosch Security Systems

HD Security

Milestone

i-Pro

Sequrix

Top Security

ADI

Seagate

CardAccess

CSL

Oribi ID Solutions

Traka ASSA ABLOY

ASIS

Trigion

VVNL

Aritech

Optex

Gold-IP

NetworxConnect

HID

IDIS

DZ Technologies

Akuvox

SmartCell

Connect Security

Alphatronics

PG Security Systems

Unii

Vervoerders willen meer bevoegdheden voor boa’s

7 oktober 2024
Redactie
06:35

Vervoersbedrijven roepen het kabinet op om boa’s in het openbaar vervoer meer bevoegdheden te geven om agressie aan te pakken. Ze willen dat boa’s sneller handboeien kunnen inzetten bij geweldsincidenten en dat OV-personeel zelfstandig de identiteit van zwartrijders kan controleren zonder politie-interventie.

Deze oproep komt vlak voor de behandeling van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer. Het aantal geweldsincidenten in het OV stijgt al jaren. NS registreerde in 2023 maar liefst 1042 ernstige geweldsincidenten, 8 procent meer dan in 2022. Uit onderzoek van vakbond VVMC blijkt dat 80 procent van het personeel te maken krijgt met agressie, wat ook bij regionale vervoerders een probleem is. Op 20 april werd het treinverkeer zelfs drie minuten stilgelegd na mishandeling van een conducteur.

Extra bevoegdheden
Branchevereniging OV-NL en vakbonden pleiten al langer voor extra bevoegdheden. Huidige regels beperken boa’s in het gebruik van handboeien, die alleen mogen worden ingezet als ze zelf in gevaar zijn. Dit vinden vervoersorganisaties niet langer toereikend. “Als een reiziger of collega mishandeld wordt, moet een boa kunnen ingrijpen”, zegt voorzitter Hatte van der Woude.
Daarnaast willen vervoerders zelf de identiteit van zwartrijders kunnen controleren, wat de politie momenteel moet doen. Dit kost veel tijd en zorgt voor onnodige escalaties. Volgens OV-NL kan een digitale ID-check duizenden politie-interventies per jaar besparen. Zo toonde een pilot van RET in Rotterdam aan dat digitaal ID-controle al 14.000 uur aan politie-inzet heeft bespaard.
OV-NL hoopt dat het kabinet deze maatregelen steunt, aangezien staatssecretaris Chris Jansen veiligheid in het openbaar vervoer al als prioriteit heeft benoemd. Het blijft echter afhankelijk van de samenwerking tussen de betrokken ministeries.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Suricat

Distri Company

Aritech

Seagate

Videoguard

Wordt een partner