Vervoerders willen meer bevoegdheden voor boa’s
Vervoersbedrijven roepen het kabinet op om boa’s in het openbaar vervoer meer bevoegdheden te geven om agressie aan te pakken. Ze willen dat boa’s sneller handboeien kunnen inzetten bij geweldsincidenten en dat OV-personeel zelfstandig de identiteit van zwartrijders kan controleren zonder politie-interventie.
Deze oproep komt vlak voor de behandeling van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer. Het aantal geweldsincidenten in het OV stijgt al jaren. NS registreerde in 2023 maar liefst 1042 ernstige geweldsincidenten, 8 procent meer dan in 2022. Uit onderzoek van vakbond VVMC blijkt dat 80 procent van het personeel te maken krijgt met agressie, wat ook bij regionale vervoerders een probleem is. Op 20 april werd het treinverkeer zelfs drie minuten stilgelegd na mishandeling van een conducteur.
Extra bevoegdheden
Branchevereniging OV-NL en vakbonden pleiten al langer voor extra bevoegdheden. Huidige regels beperken boa’s in het gebruik van handboeien, die alleen mogen worden ingezet als ze zelf in gevaar zijn. Dit vinden vervoersorganisaties niet langer toereikend. “Als een reiziger of collega mishandeld wordt, moet een boa kunnen ingrijpen”, zegt voorzitter Hatte van der Woude.
Daarnaast willen vervoerders zelf de identiteit van zwartrijders kunnen controleren, wat de politie momenteel moet doen. Dit kost veel tijd en zorgt voor onnodige escalaties. Volgens OV-NL kan een digitale ID-check duizenden politie-interventies per jaar besparen. Zo toonde een pilot van RET in Rotterdam aan dat digitaal ID-controle al 14.000 uur aan politie-inzet heeft bespaard.
OV-NL hoopt dat het kabinet deze maatregelen steunt, aangezien staatssecretaris Chris Jansen veiligheid in het openbaar vervoer al als prioriteit heeft benoemd. Het blijft echter afhankelijk van de samenwerking tussen de betrokken ministeries.