Beveiliging nieuws

Onze partners

SmartSD

Dero Security Products

Ajax Systems

Eagle Eye Networks

SOBA

OSEC

NetworxConnect

CSL

Kiwa

Unii

HD Security

HID

Gold-IP

Akuvox

Uniview

BHVcertificaat.online

Nenova

IDIS

VEB

SMC Alarmcentrale

ASIS

CDVI

Crown Security Services

Seagate

Alarm Meldnet

Nimo Dog Security

Centurion

Avigilon Alta

Top Security

Hikvision

ARAS

Dahua

SmartCell

Securitas

CardAccess

Bydemes

De Beveiligingsjurist

Add Secure

ADI

Hanwha Vision Europe

Explicate

Bosch Security Systems

JMB Groep

Brivo

20face

Secusoft

Paxton

VideoGuard

Regio Control Veldt

NIBHV

Lobeco

VAIBS

Nimo Drone Security

Masset Solutions

Multiwacht

Boon Edam

EAL

Advancis

Milestone

Eizo

PG Security Systems

Optex

RoSecure

Service Centrale Nederland

2N

G4S

GFT

VBN

Oribi ID Solutions

Sequrix

MPL

i-Pro

Alphatronics

Koninklijke Oosterberg

Traka ASSA ABLOY

Paraat

Genetec

Connect Security

DZ Technologies

ASSA ABLOY

VVNL

Trigion

Seris

Verzekeraars zien drie keer zoveel ladingdiefstallen

9 maart 2023
Redactie
21:32

Het gaat niet goed met de ladingdiefstal, meldt het Verbond van Verzekeraars. Vorig jaar zijn wereldwijd 13.416 diefstallen (of pogingen) gerapporteerd aan de Transported Asset Protection Organisation. Dat betekent een ruime verdubbeling ten opzichte van 2021. In Nederland betekent het zelfs een verdrievoudiging.

De meeste ladingdiefstallen vinden in Europa plaats. Groot-Brittannië staat met ruim 4.100 incidenten aan kop en wordt op de voet gevolgd door Duitsland met 3.850 meldingen. Maar liefst zestig procent van alle incidenten vinden in Groot-Brittannië of Duitsland plaats.
Nederland staat op de vierde plaats met 727 meldingen. Een stevige toename ten opzichte van 2021, toen er nog maar 185 incidenten werden gemeld, aldus Nieuwsblad Transport. Nederland zou zich weer op het niveau van 2019 bevinden. Toen zijn er 694 incidenten in de database van TAPA gerapporteerd.

Transported Asset Protection Organisation (TAPA)
TAPA is een brancheorganisatie die de verliezen door ladingdiefstal zoveel mogelijk wil voorkomen. Transportbedrijven kunnen diefstal van lading, maar ook van de oplegger of zelfs het complete voertuig, anoniem melden. TAPA houdt de meldingen bij in een database, maar verwacht dat de aantallen in werkelijkheid nog hoger zijn, omdat er waarschijnlijk ook veel ladingdiefstal niet wordt gerapporteerd.

Gemiddeld schadebedrag
Naast het aantal incidenten is ook het schadebedrag verdrievoudigd. In 2021 bedroeg de totale schade nog een kleine honderd miljoen, terwijl er vorig jaar wereldwijd – voor zover bekend – ruim 324 miljoen euro aan lading is gestolen. Omgerekend komt het gemiddelde schadebedrag uit op 140.808 euro. “Het gaat daarbij niet alleen om de gestolen lading”, benadrukt beleidsadviseur Marko van Leeuwen van het Verbond van Verzekeraars. “Vaak is er ook sprake van schade aan het voertuig zelf. En bovendien brengt de stilstand van de vrachtwagen ook de nodige kosten met zich mee.”

Leed voor chauffeur
Nog belangrijker vindt Van Leeuwen het leed voor de chauffeur. Ladingdiefstal kan volgens hem veel impact hebben. In Nederland vinden de meeste diefstallen plaats door het openbreken van geparkeerde trucks. Soms zelfs als de chauffeur ligt te slapen. Zo zijn er vorig jaar op een parkeerplaats in Asten (Noord-Brabant) 114 computerterminals uit een vrachtwagen gestolen, terwijl de chauffeur lag te slapen.
Uit cijfers van TAPA blijkt dat de lading bij negentig procent van de gemelde ladingdiefstallen niet was beveiligd. Dat kan, volgens Van Leeuwen, een stuk beter. “Goede preventiemaatregelen zijn van groot belang. Het consequent toepassen van een aantal vuistregels kan vaak veel ellende voorkomen. Dat geldt zowel bij het inplannen van een rit als bij het uitbesteden van een vracht.”

Meer informatie is te vinden in de brochure Diefstalpreventie in het wegvervoer.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner